YIT SOLMI AIESOPIMUKSEN KIINAN TEOLLISUUDEN ENERGIATEHOKKUUDEN KEHITTÄMISESTÄ

LEHDISTÖTIEDOTE            26.3.2010  klo 14.00
 YIT SOLMI AIESOPIMUKSEN KIINAN TEOLLISUUDEN ENERGIATEHOKKUUDEN KEHITTÄMISESTÄ

YIT Teollisuus- ja verkkopalvelut Oy ja China Development Bank Corporation ovat solmineet aiesopimuksen, jonka tavoitteena on parantaa Kiinan prosessiteollisuuden energiatehokkuutta uuden yhteistyömallin avulla.

Aiesopimuksessa China Development Bankin roolina on nostaa esiin potentiaalisia tuotantolaitoksia, joissa YIT:n on mahdollista suunnitella ja toteuttaa tehostamishankkeita, joilla vähennetään prosessien energiankäyttöä ja kasvihuonekaasupäästöjä. Toteutettavissa tehostamishankkeissa China Development Bank on mahdollinen rahoittaja.

- Tämä on meille suuri mahdollisuus. China Development Bankilla on erittäin vahva rooli ja asiakastuntemus Kiinan teollisuudessa. Uskon, että löydämme yhteistyömallin, jolla pystymme hyödyntämään huippuosaamistamme uudella markkina-alueella ja tarjoamaan ratkaisuja kiinalaisten teollisuusasiakkaiden tarpeisiin, sanoo toimitusjohtaja Erkki Huusko YIT Teollisuus- ja verkkopalvelut Oy:stä.

China Development Bank on etsinyt eri maista energia- ja ympäristöteknologian asiantuntijayrityksiä, jotka voisivat edesauttaa Kiinan ilmastotavoitteiden saavuttamista. - Se, että YIT on valittu kumppaniksi ainoana Suomesta, on mielestäni todella merkittävä luottamuksenosoitus osaamisellemme, toteaa Erkki Huusko.

YIT on Suomessa markkinajohtaja teollisuuden energiankäytön tehostamispalveluissa.

Kiinan teollisuudessa mittava säästöpotentiaali

Kiinan tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 40 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. - Teollisuuden osalta suurin säästöpotentiaali on energiaintensiivisessä teollisuudessa, kuten metsä-, teräs- ja kemianteollisuudessa. Kiinan prosessiteollisuuden laitosten kunto ja tehokkuus vaihtelevat hyvin paljon. Osa laitoksista on täysin moderneja, mutta suuri osa tuotantokapasiteetista on kymmeniä vuosia vanhaa, sanoo hankejohtaja Eero Siitonen YIT:ltä.

Kiinassa on noin 8 000 paperitehdasta ja 300 terästehdasta.

Lisätietoja: Erkki Huusko, toimitusjohtaja, YIT Teollisuus- ja verkkopalvelut Oy, puh. 0400 681 196 tai Eero Siitonen, hankejohtaja, puh. 0400 423 504

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Jakelu: keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2008 YIT:n liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on noin 25 000. www.yit.fi

YIT tarjoaa teollisuudelle suunnittelu-, investointi- ja kunnossapitopalveluita teollisuuden tuotantoprosesseihin ja -laitteistoihin sekä kiinteistöihin. YIT on Suomessa markkinajohtaja teollisuuden ja kiinteistöjen energiatehokkuuspalveluissa.