YIT St. Petersburg palkittiin voittajana Paras rakentamisen laatu 2014 -kilpailussa

YIT:n asuintalokokonaisuus Kima 1 on voittanut jaetun ensimmäisen sijan Paras asuinkohde -sarjassa Paras rakentamisen laatu 2014 -kilpailussa Pietarissa. Myös YIT:n toinen kohde, business-luokan asuintalokokonaisuus Tshapajeva 16, ylsi kisassa voittajien joukkoon, kun se palkittiin 1. luokan diplomilla. Palkintoseremonia järjestettiin syyskuun lopussa Pietarissa.

Paras rakentamisen laatu -kilpailussa on kaksi sarjaa: Rakennusmateriaalien ja -rakenteiden tuotanto sekä Rakennuskohteet. Kilpailun järjestää Luoteisen federaatiopiirin rakennusalan neuvoston laatu- ja turvallisuuskomitea.Lisäksi järjestelyihin osallistuvat ammattiyhdistysten asiantuntijat, ei-kaupalliset kumppanuusjärjestöt sekä korkeakoulut ja sertifiointikeskukset. Kilpailun pysyvänä järjestäjänä toimii ZAO Peterburgski stroitelnyi tsentr (Pietarin rakentamiskeskus).

Kilpailun tavoitteena on laadukkaan rakentamisen tukeminen ja parhaiden rakennuskohteiden esittely kaupungin asukkaille ja suurelle yleisölle. Juryn tärkeimmät arvostelukriteerit ovat rakentamisen laatu, tarvittavien lupa-asiakirjojen olemassaolo, työturvallisuussääntöjen moitteeton noudattaminen sekä työmaan järjestys ja siisteys.

Asuintalokokonaisuus Kima 1 sijaitsee rauhallisella ja viihtyisällä alueella hyvien palveluiden ja liikenneyhteyksien tuntumassa Primorskin kaupunginosassa Luoteis-Pietarissa. Kohteen on määrä valmistua heinäkuussa 2015.

Business-luokan asuintalokokonaisuutta Tshapaeva 16 rakennetaan historialliseen Petrogradin kaupunginosaan Pietarin keskustan kupeeseen. Tyyliltään kansallisromanttisessa rakennuksessa on omaperäinen portaittainen arkkitehtuuri, avarat terassit yläkerroksissa, kodikkaat ranskalaiset parvekkeet ja hallitsevana elementtinä goottilaistyylinen torni viireineen. Kohteen suunniteltu valmistumisajankohta on joulukuussa 2015.

Avainsanat:

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2018 pro forma -liikevaihtomme oli noin 3,8 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi