• YIT Oyj/

YIT syventää yhteistyötä tšekkiläisen kumppanin RSJ Investmentsin kanssa ja perustaa kolme yhteisyritystä aluehankkeiden toteuttamiseen

YIT Oyj Sijoittajauutinen 29.4.2024 klo 9.00

YIT on sopinut kolmen yhteisyrityksen perustamisesta tšekkiläisen sijoittajaryhmä RSJ Investmentsin kanssa Latviassa, Liettuassa ja Slovakiassa. Samassa yhteydessä YIT myy yhteisyrityksille tontteja tai rakenteilla olevia hankkeita. Kauppoihin kuuluvat Liettuassa sijaitsevan Naujasis Skansenas -hankkeen viides vaihe, Latviassa sijaitsevan Mārpagalmi-hankkeen toinen vaihe ja Slovakiassa sijaitseva Mlynarka-hanke, joiden kehittämistä yhteisyritys jatkaa. YIT ja RSJ Investments omistavat kumpikin 50 % nyt perustetuista yhteisyrityksistä. Osapuolet ovat sopineet, ettei kauppojen arvoa julkisteta.

Naujasis Skansenasin alue sijaitsee Linkmenu-kadulla, modernilla keskusta-alueella Neris-joen pohjoisrannalla Liettuan Vilnassa. Alueen läheisyydessä on runsaasti palveluja ja liikuntapaikkoja, sekä hyvät liikenneyhteydet Vilnan vanhaan kaupunkiin ja muihin kohteisiin. YIT aloitti Naujasis Skansenas -alueen kehittämisen vuonna 2019. Naujasis Skansenas -aluehankkeen viidennen asuinkorttelin rakennustyöt on jo aloitettu ja niiden on määrä valmistua alkuvuoden 2024 aikana.

Mārpagalmi 2 on Āgenskalnsissa sijaitsevan Mārpagalmin aluehankkeen toinen vaihe. Alue on yksi vihreimmistä ja halutuimmista naapurustoista Latvian Riiassa. Toisen vaiheen rakennustyöt käynnistettiin heinäkuussa 2023 ja niiden on määrä valmistua vuoden 2025 ensimmäisen neljänneksen aikana. Sisäpihoilla on ollut tärkeä rooli korttelin suunnittelussa ja rakentaminen korostaa ja säilyttää ainutlaatuisia kaupunkikuvallisia piirteitä sekä pikkukaupungin tuntua.

Mlynarka-hanke on Slovakian Bratislavassa kehitteillä oleva tontti, jolle suunnitellaan kaavamuutosta. Tavoitteena on kehittää alueelle asuntorakentamista, toimistoja sekä julkisia palveluja. Alue sijaitsee nopeasti kehittyvällä Ružinovin alueella keskustan tuntumassa. Hanke etenee vaiheittain ja ensimmäisen vaiheen rakentamisen on suunniteltu alkavan vuoden 2025 viimeisellä neljänneksellä. Aluekokonaisuuden rakentamisen on arvioitu kestävän noin 10 vuotta.

Mlynarka-hankkeeseen liittyvä transaktio toteutettiin vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. Naujasis Skansenas -hankkeen transaktio toteutettiin vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä ja Mārpagalmi 2 -hankkeen transaktio vuoden 2024 toisella neljänneksellä.

”Nyt solmitut yhteisyritykset toteutetaan osakkuusmallilla, jossa YIT ja RSJ Investments omistavat kumpikin 50 % yhteisyrityksestä. Transaktiot ovat tärkeä osa YIT:n pyrkimystä kehittää entistä pääomatehokkaampia tapoja tehdä omaperusteista asuntokehitysliiketoimintaa”, sanoi Tom Sandvik, YIT:n Baltian ja Itäisen Keski-Euroopan liiketoiminnan johtaja.

”RSJ Investments on pitkäaikainen ja tärkeä yhteistyökumppanimme, jonka kanssa olemme aiemminkin toteuttaneet vastaavanlaisia kumppanuushankkeita. Olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme laajentaa yhteistyötä myös Latviaan ja Liettuaan, Slovakian ja Tšekin lisäksi”, Sandvik lisäsi.

"Olemme tehneet useiden vuosien ajan hedelmällistä yhteistyötä ja menestyksekkäitä projekteja YIT:n kanssa Tšekissä ja Slovakiassa. Uudet yhteisyritykset vahvistavat pitkäaikaista kumppanuuttamme. Koko tiimimme odottaa innolla yhteistyön jatkumista", sanoi RSJ Investmentsin hallituksen jäsen Lukáš Musil.

Lisätietoja:
YIT:n konserniviestintä, puh. 044 743 7536, press@yit.fi

Jakelu: Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.yitgroup.com/fi

YIT on johtava rakennusyhtiö ja hankekehittäjä. Yli 110 vuoden kokemukseemme pohjaten kehitämme ja rakennamme kestäviä elinympäristöjä: toimivia koteja asumiseen, julkisia ja kaupallisia rakennuksia tulevaisuuden tarpeisiin ja infrastruktuuria vihreän siirtymän edistämiseksi. Yhtiön palveluksessa on noin 4 300 ammattilaista kahdeksassa maassa ja vuonna 2023 liikevaihtomme oli 2,2 miljardia euroa. YIT Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.yitgroup.com/fi ja seuraa meitä Linkedin I X I Instagram I Facebook