• YIT Oyj/

YIT toteuttaa Koasille asuinkerrostalon Jyväskylän Tourulan Pajalaan ja aloittaa uuden asuinalueen rakentamisen

YIT Oyj Lehdistötiedote 24.8.2023 klo 11.15

YIT on sopinut Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiö sr:n (Koas) kanssa asuinkerrostalon rakentamisesta opiskelijoiden käyttöön Jyväskylän Tourulan Pajalan alueelle. Sopimuksen arvo on runsaat 11 miljoonaa euroa ja sopimus kirjataan vuoden kolmannen neljänneksen tilauskantaan.

Seitsenkerroksiseen asuinkerrostaloon tulee 121 asuntoa, saunaosasto, sekä lounge. Urakan laajuus on noin 4 500 kerrosneliömetriä. Rakentaminen aloitetaan syyskuussa 2023 ja töiden on määrä olla valmiina vuoden 2024 lopussa. Korttelin yhteisen maanalaisen pysäköintihallin rakentaminen aloitetaan tämän hankkeen yhteydessä ja se toteutetaan osissa korttelin muun rakentamisen edetessä. Pysäköintihallin päälle toteutetaan naapuritalojen kanssa yhteinen piha-alue.

Asuinkerrostalo rakennetaan A-energialuokkaan ja kiinteistöön asennetaan aurinkopaneelit. Vastuullisuutta on pyritty huomioimaan muun muassa valitsemalla yhteistiloihin hiilinegatiiviset alakattolevyt. Lämmönjakohuoneen lämminvesivaraajan avulla tasataan kulutuspiikkejä.

Uusi kaupunkikeskus Jyväskylään

Kiinteistö on ensimmäinen uudelle Tourulan Pajalan kaava-alueelle rakennettava kohde ja se sijaitsee historiallisen tehdasmiljöön naapurissa, Jyväskylän kantakaupunkimaisemassa. Tourulan Pajalasta muodostuu uusi kaupunkikeskus ja alueelle on kaavoitettu sekä asuin- että toimitilaa. Kohteen suunnittelussa ja tiilipinnassa on huomioitu viereisen, historiallisesti merkittävän Kivääritehtaan arkkitehtuuri ja tunnelma. Kivääritehtaan alue kuuluu valtakunnallisesti arvokkaaseen rakennettuun ympäristöön.

”Nyt alkava hanke käynnistää uuden asuinalueen muodostumisen Jyväskylään. On upeaa päästä rakentamaan ensimmäisiä koteja Tourulan Pajalan alueelle. Aluetta on kehitetty hyvässä yhteistyössä Jyväskylän kaupungin sekä Jykian kanssa. Historiallisen tehdasmiljöön henkeen rakentuva Tourulan Pajala on uusi, moderni työpaikka- ja asuinalue, johon syntyy ihan uudenlainen ekoviisas kaupunginosa keskeiselle paikalle Jyväskylän keskustaan. Nyt rakennettavan asuinkerrostalon piha-alueelle tulee muun muassa niitty, joka toimii samalla hulevesien viivytysalueena. Hankkeelle on laadittu suunnittelunaikainen integroitu elinkaariarvio, joka on osaltaan ohjannut suunnittelu- ja rakenneratkaisuja. Olemme toteuttaneet monia onnistuneita hankkeita Koasille ja on ilo jatkaa pitkäaikaista ja hyvin sujunutta yhteistyötä heidän kanssaan”, sanoi aluepäällikkö Marjaana Nissilä-Ryytty, YIT:stä.

”Tourulankulman kaavakehityskilpailuun kuuluvan alueen omistajana Jykia on erittäin tyytyväinen, että rakentaminen ja alueen kehittyminen käynnistyy”, totesi Jykian toimitusjohtaja Seija Takanen.

”Tourulankulman sijainti keskustan ja Kankaan välissä antaa upean mahdollisuuden hybridirakentamiselle. Alueen rakentaminen aloitetaan asuinrakentamisesta ja jatkuu myöhemmin työpaikkarakentamisella. Olemme vahvasti mukana alueen työpaikkarakentamisen kehittämisessä. Yhteistyö YIT:n ja Jyväskylän kaupungin kanssa on hyvää ja pian pääsemme näkemään työn tuloksia”, jatkoi Takanen.

"Tourulan Pajalan asemakaava sai hyväksynnän Jyväskylän kaupunginvaltuustossa toukokuussa. On hienoa, että kumppanuudella suunnitellun alueen toteutus käynnistyy hetimmiten. Opiskelijat saavat Jyväskylään hyvälle paikalle uuden asumiskohteen. Tämä on ilouutinen myös rakentamisen ja elinvoiman näkökulmasta", kertoi Jyväskylän kaupungin kaupunkisuunnittelu- ja maankäyttöjohtaja Leena Rossi.

”Olemme Koasilla innoissamme, kun pääsemme toteuttamaan opiskelijoille haluttuja asuntoja kaupungin keskustaan, toteaa Koasin toimitusjohtaja Matti Tanskanen. Opiskelijat arvostavat myös talon suunnittelun vastuullista elinkaariajattelua ja parasta A-energialuokkaa. Talon nimeksi tulee Koas Tourula”, paljasti Tanskanen.

Tourulan Pajala | Uuden ajan kaupunkikeskus | YIT.fi

Marjaana Nissilä-Ryytty, aluepäällikkö, Jyväskylä ja Mikkeli, YIT, puh. 050 5600 753, marjaana.nissila-ryytty@yit.fi
Leena Rossi, kaupunkisuunnittelu- ja maankäyttöjohtaja, Jyväskylän kaupunki, 040 741 9187, leena.rossi@jyvaskyla.fi
Seija Takanen, toimitusjohtaja, Jykia, puh. 040 519 5732, seija.takanen@jykia.fi