YIT TOTEUTTAA UUDEN ASUINALUEEN RAAHEN KESKUSTAAN

LEHDISTÖTIEDOTE 22.4.2010
                                                    Julkaisuvapaa klo 12.00
YIT TOTEUTTAA UUDEN ASUINALUEEN RAAHEN KESKUSTAAN                                 YIT ja Raahen kaupunki ovat toteuttamassa Raahen keskustaan merelliseen          ympäristöön monipuolista asuinaluetta. Ensimmäisten kohteiden eli As Oy Raahen   Raatihuoneen Aarteen ja As Oy Raatihuoneen Plaanan suunnittelussa on             korostetusti huomioitu esteettömyys, turvallisuus sekä kodin mukautuminen eri    elämänvaiheisiin. Ensimmäisiin asuntoyhtiöihin tulee lähes 50 asuntoa ja asunnot valmistuvat elo-syyskuussa 2011.

- Tämä hanke tähtää Raahen keskustan alueen asuntotarjonnan kehittämiseen ja on päänavaus YIT:n ja Raahen kaupungin väliselle pitkäaikaiselle yhteistyölle. Haluamme kehittää kaupungin asumispalveluiden monimuotoisuutta ja tällä tavoin voimme vastata kaupungin asukkaiden asumistarpeisiin entistä paremmin, kertoo Raahen kaupunginjohtaja Kari Karjalainen.

Alueelle suunnitellut energia- ja kaivannaisteollisuuteen sekä kaupan ja palveluiden sektoreille liittyvät hankkeet lisäävät Raahen elinvoimaisuutta ja luovat uusia työpaikkoja. Viihtyisä ympäristö yhdistettynä turvalliseen asuinympäristöön ja kattaviin peruspalveluihin lisäävät puolestaan alueen vetovoimaisuutta. Nyt toteutuva Raahen kaupungin ja YIT:n välinen yhteistyö luo nykyisille ja tuleville kaupunkilaisille erilaisia mahdollisuuksia asumiseen sekä asukkaiden viihtymiseen kaupungissa myös eläkeiässä.

- Suunnittelun alkuvaiheessa lupasimme kiinnittää erityistä huomiota eri ikäryhmien asumistarpeisiin ja niitä tukeviin palveluihin, esteettömään liikkumiseen sekä ympäristön viihtyisyyteen. Lupaus on toteutettu ja esimerkkeinä uudenlaisista asumispalveluista ovat mm. valmiiksi suunnitellut muutostyöpaketit, joista yksi helpottaa liikkumista, toinen auttaa näkemisessä ja kolmas tukee muistamista. Saatuja kokemuksia hyödynnetään valtakunnallisesti YIT:n muissakin kaupunkikeskustojen kehityshankkeissa, sanoo yksikönjohtaja Arto Pohjonen YIT:n hankekehityksestä.

Asuntojen tilavilta parvekkeilta avautuu näkymä pääosin Raatihuoneenpuistoon, jonka vehreys houkuttelee puistonpenkille nauttimaan päivänpaisteesta. Kaupunkikeskustan kaikki palvelut ja ostospaikat sijaitsevat muutaman korttelin ulottuvilla. Kotiovelta alkaa ulkoilijalle monet harrastusmahdollisuudet, kuten kävelylenkit meren rantaan ja kevyen liikenteen reiteille.

- Raahen keskustarakenteen eheyttäminen, vetovoiman kasvattaminen, alueen elinvoimaisuuden lisääminen sekä matalaenergiaratkaisut uudenlaisine asumispalveluineen ovat olleet ohjaavina teemoina alueen kehittämisessä. Suunnittelussa on hyödynnetty alueen erityispiirteet, kuten olemassa olevat puistot sekä yhteys vanhaan kaupunkiin, toteaa Oulun aluejohtaja Tauno Kestilä YIT:stä. Lisätietoja: Raahen kaupunki Kaupunginjohtaja Kari Karjalainen, puh. 044 439 32 00 YIT Rakennus Oy Aluejohtaja Tauno Kestilä, Talonrakennus Oulu, puh. 0400 476 256 Yksikönjohtaja Arto Pohjonen, Hankekehitys, Helsinki, puh. 040 840 2560 YIT OYJ Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2009 YIT:n liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on noin 23 500. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.yit.fi Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi