YIT toteutti Suomen ensimmäisen LEED-sertifioidun logistiikkakiinteistön

LEHDISTÖTIEDOTE         12.9.2012

YIT toteutti Suomen ensimmäisen LEED-sertifioidun logistiikkakiinteistön

YIT:n toteuttamalle Kiinteistöosakeyhtiö Tiilitie Logistics East:lle on myönnetty kansainvälinen Silver-tason LEED for Core and Shell -ympäristösertifikaatti. Viime syksynä valmistuneen 11800 m2:n kokoisen kiinteistön omistaa UBS Global Real Estate. Kiinteistö on toinen Vantaan Petikon yritysalueen kahden logistiikkakiinteistön kokonaisuudesta, joiden yhteenlaskettu arvo on noin 40 miljoonaa euroa.

Tiilitie Logistics East on Suomen ensimmäinen LEED-sertifioitu logistiikkarakennus ja edelläkävijä myös pohjoismaisella tasolla. Sertifikaatin saamiseen vaikuttivat kohteen energiatehokkuus ja ympäristöystävällisyys, kuten sen sijainti hyvien julkisten liikenneyhteyksien päässä sekä sade- ja käyttöveden hallintaratkaisut.

”UBS Global Real Estate on jo useita vuosia pyrkinyt yhteensovittamaan ympäristö- ja yhteiskunnalliset haasteet investointiensa taloudellisten tavoitteiden kanssa. Tiilitie Logisticsin sertifiointi on jälleen uusi saavutus ja tärkeä virstanpylväs toteuttaessamme vastuullista kiinteistösijoitusstrategiaamme”, UBS Real Estate Kapitalanlagegesellschaft mbH:n Euroopan rakennustoiminnan johtaja Michael Loose sanoo.

”Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme tarjota Suomessa logistiikkatiloja, jotka täyttävät haasteellisen LEED-sertifikaatin vaatimukset. Tästä rohkaistuneena haluamme rakentaa myös tulevat logistiikan prime-kohteemme LEED-sertifioinnin edellyttämälle tasolle. Tällaisia kiinteistöjä ovat muun muassa juuri valmistuva 17 000 m2:n Tiilitie Logistics West ja Vantaan Aviapoliksen alueen logistiikkakohteet, kertoo Jukka Hanhilahti YIT:n logistiikkarakentamispalveluista.

Jukka Hanhilahti, yksikön johtaja, logistiikkarakentamispalvelut, YIT Suomen Rakentamispalvelut, puh. 040 557 6514, jukka.hanhilahti@yit.fi

Laura Silander, LEED Green Associate, YIT Suomen Rakentamispalvelut, puh. 050 440 2235, laura.silander@yit.fi

Kristina Broman
Vt. viestintäjohtaja

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi

YIT viettää 100-vuotisjuhlaa vuonna 2012. Yhtiö perustettiin Suomen suuriruhtinaskuntaan vuonna 1912. Tänä päivänä YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Palvelemme asiakkaita 14 maassa, Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa, 26 000 ammattilaisen voimin. Olemme kasvaneet asiakkaidemme kanssa ja kehittäneet palvelujamme yhteiskuntien muuttuessa. Aiomme jatkaa samalla polulla. Visionamme on olla edelläkävijä hyvän elinympäristön luojana ja ylläpitäjänä. Vuonna 2011 YIT:n liikevaihto oli noin 4,4 miljardia euroa. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi

LEED eli Leadership in Energy and Environmental Design on U.S. Green Building Council:n (USGBC®) kehittämä sertifiointijärjestelmä, jonka tarkoituksena on kannustaa ja tehostaa vihreän rakentamisen kansainvälistä leviämistä, siten että kohteet, joissa on huomioitu paremmin ympäristö- ja terveysvaikutukset ovat selkeästi tunnistettavissa. LEED määrittää ja yksilöi mitattavat ominaisuudet niin rakennuksen suunnittelu- ja rakentamisvaiheelle kuin toiminnalle ja huollollekin.