YIT VIETTÄÄ 100-VUOTISJUHLAA VUONNA 2012

. LEHDISTÖTIEDOTE                      11.1.2012 klo 10.00

YIT VIETTÄÄ 100-VUOTISJUHLAA VUONNA 2012

YIT-konserni täyttää 100 vuotta vuonna 2012. YIT on kasvanut asiakkaidensa kanssa ja kehittänyt palvelujaan yhteiskuntien muuttuessa. Tuhannet YIT:läiset ovat antaneet panoksensa yhtiön kehittymiselle ja tehneet siitä menestyvän palveluyrityksen. Tavoitteena on jatkaa samalla polulla. YIT:n visiona on olla edelläkävijä hyvän elinympäristön luojana ja ylläpitäjänä.

Suomalaisesta rakennusyrityksestä kansainväliseksi palveluyritykseksi

YIT:n historia on ollut tapahtumarikasta ja värikästä. YIT:n tarina alkaa vuodesta 1912, jolloin ruotsalainen Ab Allmänna Ingeniörsbyrån perusti Helsingin sivutoimipisteen Suomen suuriruhtinaskuntaan. Tavoitteena oli päästä Suomen kautta Venäjän markkinoille. YIT ja sen edeltäjät olivat merkittävä osa suomalaista yhteiskuntaa. Yritykset toimivat eri vaiheissa kaikilla rakentamisen sektoreilla aina pellonraivauksesta ja metsänparannuksesta vesilaitosten, tehtaiden, ydinvoimaloiden sekä asuntojen rakentamiseen.

Yritysten toiminta ei rajoittunut kotimaahan. Ensimmäinen projekti Venäjällä (Neuvostoliitossa), maantieurakka lähelle Murmanskia, tehtiin yli 50 vuotta sitten vuonna 1961. YIT oli rakennusviennin edelläkävijä Suomessa. Rakennusprojekteja toteutettiin Neuvostoliiton ohella Lähi-idässä Irakissa, Jordaniassa, Saudi-Arabiassa, Libyassa ja Abu Dhabissa. Kehitysyhteistyöprojektien tärkeimmät kohteet olivat Tansania ja Kenia.

2000-luvulla YIT on kasvanut kansainväliseksi konserniksi sekä kiinteistöteknisissä palveluissa että asuntorakentamisessa. Paikallinen toiminta Venäjällä on vahvistunut. Kiinteistötekniikan palveluja on laajennettu Pohjoismaihin ja Keski-Eurooppaan. Tänä päivänä YIT toimii 14 maassa Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltiassa.

Juhlavuoden tapahtumia

Yhtiön historiasta ja nykypäivän palvelujen kirjosta on tänään julkaistu verkkosivusto. Helmikuussa YIT julkaisee 100-vuotishistoriateoksen, joka kertoo sekä kansainvälistyneen YIT:n että sen edeltäjien tarinan. Konsernin tarina kerrotaan myös televisiossa dokumenttielokuvassa. Vuoden aikana kiitetään asiakkaita ja henkilöstöä erilaisin juhlin ja tapahtumin. Juhlavuoden oma symboli kuvastaa 100-vuotista kokemusta ja yhtiön ketterää kehityskykyä.

Lisätietoja:
YIT – historia ja tänään -verkkosivusto löytyy osoitteesta www.yit.fi/yit100

Virva Salmivaara
Viestintäjohtaja

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli noin 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on noin 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi