YIT ykkössijalla uudisasuntorakentamisen asiakastyytyväisyydessä

YIT OYJ Lehdistötiedote 15.3.2021 klo 06:30

YIT:n asiakastyytyväisyys (81,0) on rakennusalan korkein.
Ero toimialan keskiarvoon (77,8) ja toiseksi tulleeseen rakennusliikkeeseen (78,0) on selvä. YIT on yltänyt vertailun kärkikolmikkoon nyt neljänä vuonna peräkkäin.

Tulos selviää EPSI-Ratingin Uudisasuntorakentaminen 2020 -tutkimuksesta, jonka Rakennusteollisuus RT ja sen suurimpiin kuuluvat jäsenyritykset teettävät vuosittain. Tutkimus selvittää asunnonostajien tyytyväisyyttä rakennusliikkeisiin. Tulokset on kirjattu indeksillä 0–100, jossa 75 on erittäin hyvä taso.

YIT:n tulokset tutkimuksen eri osa-alueilla nousevat joka kohdassa toimialan keskiarvoa korkeammalle tasolle: imago 82,9 (toimiala: 80,1), odotukset 84,3 (83,4), tuotelaatu 84,2 (81,4), palvelulaatu 84,4 (81,6), vastine rahalle 84,7 (81,8) ja asiakasuskollisuus 84,3 (80,3).

”Asiakaskokemuksen jatkuva parantaminen on ollut jo vuosia tavoitteenamme ja on ilo nähdä tämän työn tulokset myös EPSI-mittauksessa. Iso kiitos kaikille työntekijöillemme ja kumppaneillemme mahtavasta työstä koronavuoden aikana. Yhdessä jatkamme pitkäjänteistä työtä, jotta voimme jatkossa palvella asiakkaitamme entistäkin paremmin”, sanoo YIT:n asiakkuuksista ja asumisen palveluista vastaava johtaja Pekka Helin.

YIT:llä on viime vuosina ja erityisesti koronapandemian aikana panostettu sähköisen asuntokaupan kehittämiseen. Tällä hetkellä YIT Kodin ostaminen tai vuokraus onnistuu käytännössä kotisohvalla istuen. Uusien asuinalueiden ja ennakkomarkkinointiin tulevien taloyhtiöiden esittelyjä järjestetään verkkowebinaareina ja niihin voi ilmoittua netissä. Esittelyiden tallenteisiin voi tutustua myös jälkikäteen verkossa.

“Aloitteellisuuden merkitys asiakastyytyväisyydelle on noussut selkeästi kaikilla toimialoilla COVID-19-aikana. Karkeasti sanoen, mitä paremmin yritys on pitänyt asiakkaansa ajan tasalla hyödyntäen mahdollisia yhteydenpidon kanavia, sitä paremmin siihen luotetaan ja sitä tyytyväisempiä asiakkaita sillä on. Hyvä ja määrätietoinen tiedonkulku on poikkeuksellisena vuotena lisännyt asiakkaiden tyytyväisyyttä”, lisää EPSI Rating Finlandin maajohtaja Heidi Laitinen.

Yleisesti voidaan todeta, että uuden asunnon ostaneiden kuluttajien asiakastyytyväisyys säilyi hyvin korkeana vuonna 2020 ja pysytteli kolmatta vuotta peräkkäin toimialojen välisen vertailun kärkisijalla Suomessa. Toimialan tulos on erittäin korkea myös pohjoismaisessa vertailussa.

*EPSI Ratingin vuosittain tekemä uudisasuntorakentamisen toimialatutkimus tutkii rakennusliikkeiden asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta sekä eri osa-alueiden vaikutusta asiakaskokemukseen. Uudisasuntorakentamisen asiakastyytyväisyys ylsi jälleen lähes 78:aan indeksipisteeseen kahden edellisvuoden tavoin. Nyt julkaistut tulokset käsittelevät asiakkaita, jotka vastaanottivat uuden asunnon vuoden 2020 aikana. Tulokset perustuvat asunnon ostaneiden kuluttajien puhelinhaastatteluihin. Tutkimus tehtiin ensimmäisen kerran vuonna 2017, jolloin kysely koski vuoden 2016 asuntoluovutuksia.

Uudisasuntorakentamisen asiakastyytyväisyys pysyi korkeana myös koronavuonna (Rakennusteollisuus RT:n tiedote)

Lisätietoja:
Pekka Helin, johtaja, Asiakkuudet ja asumisen palvelut, YIT Suomi Oy, puh. 040 588 8135, pekka.helin@yit.fi
Johanna Savolainen, viestintäpäällikkö, YIT Oyj, puh. 044 305 4594, johanna.savolainen@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen kaupunkikehittäjä ja rakennusyhtiö. Tavoitteenamme on luoda entistä kestävämpiä, toimivampia ja vetovoimaisempia kaupunkeja ja elinympäristöjä. Kehitämme ja rakennamme asuntoja, toimitiloja ja kokonaisia alueita. Olemme myös vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja. Omistamme kiinteistöjä yhdessä kumppaneidemme kanssa, mikä tukee merkittävien kehityshankkeidemme toteuttamista. Tarjoamme asiakkaillemme myös kiinteistöjen arvoa parantavia palveluita. Työllistämme noin 7 400 ammattilaista kymmenessä maassa: Suomessa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuoden 2020 liikevaihtomme oli noin 3,1 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

Avainsanat: