Yli 500 harjoittelijaa saa arvokasta työkemusta YIT:llä

YIT panostaa tulevaisuuden osaajiin suhdanteista riippumatta. Olemme palkanneet tänä vuonna Suomessa jo yli 500 innokasta, sitoutunutta ja määrätietoista harjoittelijaa. Suurin osa heistä työskentelee kesällä. Harjoittelijoiden joukossa on niin korkeakoulu- ja ammattikouluopiskelijoita kuin Tutustu työelämään -jaksolaisiakin.

”Tulevaisuuden tekijöihin panostaminen on meille tärkeää. Se on osa strategiaamme sekä arvojemme mukaista vastuullisuutta, jatkuvuutta ja välittämistä. Haluamme jakaa nuorille osaamistamme ja kuunnella vahvasti myös heidän ajatuksiaan”, sanoo YIT:n henkilöstöjohtaja Pii Raulo.

Jokaisella harjoittelijalla on oma ohjaaja, joka vastaa perehdytyksestä. Työmaaharjoitteluun sisältyy myös työturvallisuuskorttikoulutus. Harjoittelun päätteeksi keräämme palautteen toimintamme kehittämiseksi edelleen.

Moni harjoittelija on YIT:llä kesätöissä useana vuonna peräkkäin ja jatkaa meillä valmistumisen jälkeenkin. Tähän myös tähtäämme: onnistuneeseen harjoitteluun, opintoihin sitoutumiseen ja sujuvaan työelämään siirtymiseen.

Universumin opiskelijatutkimuksessa 2015 tekniikan ja luonnontieteiden opiskelijat valitsivat rakennusalan ihannetyönantajakseen YIT:n. Olemme pitäneet ykkössijaa hallussamme koko 2010-luvun. Opiskelijat nostivat ihannetyönantajan tärkeimmiksi ominaisuuksiksi monipuoliset työtehtävät, ystävällisen työilmapiirin ja kehitystä tukevat esimiehet. Lisäksi YIT on mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa, jonka olemme voittaneet kaksi kertaa.

Käytännön oppia työmaalta

Henrik Hassinen opiskelee rakennusinsinööriksi Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Opintoja hänellä on takanaan kaksi vuotta ja edessään saman verran. Viime kesänä Henrik työskenteli YIT:llä haalariharjoittelijana. Keväällä hän aloitti opiskelun YIT Opinnot -ohjelmassa osana ammattikorkeakouluopintojaan. Tänä kesänä Henrik pääsi työnjohtoharjoittelijaksi rekkojen huoltohallin rakennusprojektiin Vantaan Viinikkalaan. Hän osallistuu esimerkiksi työmaan logistiikan suunnitteluun.

”Paljon oppii kysymällä. Tämä on mukava työympäristö, jossa pätevät konkarit auttavat ja neuvovat. Työmaalla on hyvä henki. Keskinäinen kunnioitus näkyy ja kaikkien ammattitaitoa arvostetaan”, Henrik kehuu.

Yhteistyö sopimusoppilaitosten kanssa sekä YIT:n omien opinto-ohjelmien sisällöt lisäävät harjoittelun tavoitteellisuutta ja yhteyttä teorian ja käytännön välillä. Suositut YIT Opinnot käynnistyivät keväällä jo neljättä kertaa kuudessa ammattikorkeakoulussa ja yhdessä yliopistossa.

”YIT Opinnoissa korostetaan työturvallisuuden ja hyvien esimiestaitojen merkitystä. Sen lisäksi työmaalta kannattaa ammentaa kaikki saatavissa oleva tieto, koska opittavaa riittää. Mokia sattuu, mutta nekin ovat oppimiskokemuksia. Aina kannattaa kysyä ja kuunnella”, Henrik sanoo.

Kysyminen ja kuuntelu ovat molemminpuolista.

Pii Raulo, henkilöstöjohtaja, YIT Oyj, 040 572 3568, pii.raulo@yit.fi

Timo Piili, rekrytointi- ja resurssointipäällikkö, YIT Rakennus Oy, 040 573 3254, timo.piili@yit.fi

Työhakemukset YIT:lle: www.yit.fi/tyopaikat