HYYn ravintolatoiminta Vanhalla Ylioppilastalolla Royal Ravintolat Oy:lle

HYY Ravintolat Oy luopuu Vanhan Ylioppilastalon ravintolaliiketoiminnasta. Elokuussa 2013 allekirjoitetulla liikkeen luovutuksella tapahtuvan kaupan myötä toimintaa jatkaa 2.1.2014 alkaen pitkäaikaisella vuokrasopimuksella Royal Ravintolat Oy.

HYY Ravintolat keskittyy jatkossa ydinalueisiinsa eli opiskelija- ja henkilöstölounasliiketoimintaan. Lounasravintoloissa tapahtuvat edustus- ja juhlapalvelut jatkuvat entisellään nykyisessä laajassa mittakaavassa.

Keskittyminen ydinliiketoimintaan on luontevaa tilanteessa, jossa HYY Ravintolat on avannut elokuun 2013 aikana kymmenen uutta lounasravintolaa Metropolia ammattikorkeakoulun toimipaikkojen yhteyteen. Tämä nostaa yrityksen pääkaupunkiseudun johtavaksi opiskelijalounaspalvelujen tarjoajaksi ja tarkoittaa vuositasolla yli kolmen miljoonan euron liikevaihtolisää. Laajentumisen myötä HYY Ravintoloitten toimipisteiden määrä on 31.

Vanhan Ylioppilastalon ravintolatilojen käyttötarkoitus tulee yrittäjävaihdoksenkin jälkeen säilymään entisellään. Ylioppilastalo on suojeltu kohde ja Royal Ravintolat kehittää Vanhan palvelutuotetta nimenomaan hyödyntäen ainutlaatuista tilaa ja historiaa säilyttäen sen tunnelman.

Juhlapalveluliiketoiminnan ja fine dining -ravintoloitten markkinajohtajana Helsingissä Royal Ravintolat tuo Vanhan ylioppilastalon yhä laajemman asiakaskunnan tietoisuuteen. Markkinointitoimenpiteet vuotta 2014 silmällä pitäen käynnistyvät alkusyksystä.

Vanhan Ylioppilastalon nykyinen henkilökunta siirtyy 2.1.2014 lähtien Royal Ravintolat Oy:n palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Royal Ravintolat työllistävät Helsingissä yli 500 henkilöä.

- Vanhan ylioppilastalon liiketoiminnan myynti antaa HYY Ravintoloille mahdollisuuden keskittää resurssinsa entistäkin tehokkaammin arjen ja juhlan tekemiseen nimenomaan yliopisto- ja korkeakouluyhteisön piirissä, kertoo HYY Ravintoloitten toimitusjohtaja Arja Kosonen.

- Olemme iloisia, että Vanhan toimintaa jatkaa HYY Kiinteistöjen vuokralaisena hyvästä laadustaan tunnettu, vakavarainen kumppani. Royal Ravintolat vaalii suomalaista ruokakulttuuria ja vie hyvällä tavalla suomalaista ravintolaelinkeinoa eteenpäin, hän jatkaa.

- Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus kehittää toimintaamme sekä vahvista asemaamme Helsingin ydinkeskustan ravintolatarjonnassa. Toteutettava kauppa sopii hyvin lähivuosien laajentumis- ja kasvusuunnitelmiimme, kertoo Royal Ravintoloiden toimitusjohtaja Kasperi Saari.

Mauri Laurila, HYY Yhtymän toimitusjohtaja

mauri.laurila@hyy.fi, 040 502 1479

Arja Kosonen, HYY Ravintolat Oy:n toimitusjohtaja

arja.kosonen@hyy.fi, 040 765 2325

Kasperi Saari, Royal Ravintolat Oy:n toimitusjohtaja

kasperi.saari@royalravintolat.com, 050 567 7557

Tänä vuonna 60-vuotisjuhlaansa viettävä HYY Ravintolat Oy on osa HYY Yhtymää, Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan liiketoimintaa. Yhtymän toiminta koostuu kiinteistöliike-, sijoitus-, majoitus- ja ravintola- sekä kustannustoiminnasta. Yhtymän liikevaihto vuonna 2012 oli 32,9 miljoonaa euroa ja tulos ennen satunnaisia eriä 2,3 miljoonaa euroa.

Royal Ravintolat on alansa suurin yksityinen yrityskokonaisuus, johon kuuluvat emoyhtiö Royal Ravintolat Oy sekä sen kokonaan omistama tytäryhtiö Oy Union Hotels Ab. Toimipisteitä ovat Hotel Haven, Hotel Fabian ja yhteensä 29 ravintolaa 22 eri toimipisteessä. Nämä yhdessä työllistävät Helsingissä yli 500 henkilöä. Liikevaihtotavoite vuodelle 2013 on noin 76,3 miljoonaa euroa.