Mielitekoja ja vaihtoharrastuksia

Korttien keräilyllä kysynnän ja tarjonnan mestariksi

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa heti

Aikuiset tietävät, millaisia lasten pitäisi olla. Nykyajan lapset eivät leiki ulkona vaan syövät epäterveellisesti, mankuvat tavaraa ja tuijottavat ruutua päivästä toiseen. Moderni lapsi nähdään viattomana uhrina, jota on suojeltava markkinakoneistolta. Lapsille tavaroita ja palveluita tuottavat yritykset ovat kuitenkin usein lapsilähtöisempiä kuin kasvattajat: kulutushaluja tutkitaan sukeltamalla lasten arkeen. Lapsiin vedotaan myös virtuaaliympäristöillä, joissa vanhemmat eivät ole koko ajan läsnä.

Lapsuus ja talous (Gaudeamus 2013) osoittaa, kuinka jumiutuneet käsitykset estävät näkemästä lasten elämään kuuluvia kiinnostavia ja ajankohtaisia asioita. Lapsilla on taloudellista osaamista, jonka tunnistamisesta olisi hyötyä myös aikuisille.

Lapsuus ja talous lähestyy talouskysymyksiä lasten näkökulmasta. Mistä rahaa saadaan ja mihin se käytetään? Mitkä ovat vaihtoharrastuksen säännöt ja altistaako se kiristykselle ja hyväksikäytölle? Miksi keskiluokkaiset vanhemmat ostavat hyödyllisempiä leluja kuin köyhät? Miten mieliteoista pitäisi puhua? Voitaisiinko lapset sittenkin ottaa mukaan työelämään paikkaamaan tulevaisuuden työvoimapulaa?

Tervetuloa torstaina 22.8. klo 14.00

Lapsuus ja talous julkistetaan torstaina 22.8. klo 14–15 Gaudeamus Kirja & Kahvissa (Vuorikatu 7, Helsinki). Minna Ruckensteinin kanssa lapsuudesta, vanhemmuudesta, työstä, rahasta ja digitaalisesta kulttuurista keskustelee Huono äiti -bloggari Sari Helin. Vapaa pääsy. Tervetuloa!

Raha merkitsee lapsille sosiaalista voimaa

”Yksi lapsityön suurista paradokseista on, että se palvelee meitä kaikkia. Lasten palkkatyöstä ja palkattomasta työstä hyödytään välillisesti eri puolilla maailmaa, koska se on yksi tekijä, joka mahdollistaa tuotteiden edulliset hinnat.”

”Yritysten näkökulmasta lapset ja nuoret ovat brändien puolestapuhujina huomattavasti uskottavampia kuin niiden markkinointiosastot.”

”Pojat vaihtelevat legohahmoja piilossa aikuisten katseilta, pulpettien alla tai ovisyvennyksissä. Aikuiset voivat kieltää vaihtosuhteet, koska lapsen henkilökohtainen omaisuus voi kadota tai sen omistajuudesta voi tulla epäselvyyksiä.”

”(…) korttien kerääminen opettaa lapsille markkinataloutta, kun he omaksuvat kysynnän ja tarjonnan lait sekä oppivat ottamaan riskejä ja taivuttelemaan muita tahtoonsa. (…) He kokevat, mitä seuraa onnistumisesta, huijaamisesta, varastamisesta tai petetyksi tulemisesta.”

”(…) äitien raha voidaan mieltää perheen yhteiseen käyttöön tarkoitetuksi rahaksi, kun taas isien rahat ovat heidän omiaan. Rikkaana lapset pitävät joko isän kaveria, miljonääriä, kuninkaallista tai kuvitteellista hahmoa kuten merirosvopäällikköä, Roope Ankkaa tai joulupukkia.”

”(…) lapsille suunnatut tuotteet ja palvelut erottavat lapsen aikuisesta. Ne puhuttelevat lapsia lapsina ja tunnistavat heidän halunsa ja yhteiset pyrkimyksensä. Markkinatoimijat eivät tarjoa vain tavaraa johonkin tarpeeseen vaan vanhemmista ja kasvattajista riippumatonta tilaa, vastavuoroisuutta ja osallisuutta.”

”(…) tarvitaan uudenlaisia tapoja rohkaista lapsia tiedostamaan ja arvioimaan suhdettaan rahaan, markkinoihin ja kulutuskulttuuriin. Lapsilla on luontainen kyky nähdä taloudellisen toiminnan inhimillinen perusta. Rahassa on heille sosiaalista voimaa (…).”

Tiedotus- ja myyntisihteeri

Gaudeamus