Ylva lujittaa kestävyysosaamistaan – Antti Ruuska Chief Sustainability Officeriksi

Ylvan uuteen CSO:n rooliin sekä johtoryhmän jäseneksi on 4.10.2019 alkaen nimitetty tekniikan tohtori Antti Ruuska. Ruuska siirtyy Ylvaan VTT:ltä, jossa hän on Co-creation Managerina vastannut VTT:n puolelta Smart Otaniemi -hankkeesta. Ennen viimeisintä toimeaan hän on työskennellyt VTT:llä eri tehtävissä tutkijana ja bisneskehittäjänä vuodesta 2009 alkaen.

Antti Ruuskan rekrytoinnilla Ylva lujittaa strategiansa keskiössä olevaa vastuullisuus- ja kestävyysosaamistaan merkittävästi. Kyseessä on Ylvan toiminnassa täysin uusi rooli, joka painottuu tuotekehitykseen. Tähän Ruuskan poikkeuksellisen laaja kokemustausta lähes kaikista suomalaisista rakennetun ympäristön kestävyysinnovaatioista antaa erinomaiset lähtökohdat.

”Olen jo pitkään saanut työskennellä innovaatiotoiminnan näköalapaikalla Suomessa ja tehdä töitä kestävän liiketoiminnan hyväksi erityisesti rakennetussa ympäristössä. Ylvassa motivoi mahdollisuus päästä tekemään töitä ympäristössä, jossa kestävyys on nostettu liiketoiminnan keskiöön. Innovatiivisten ratkaisujen avulla meidän on mahdollista päästä haittojen minimoinnista siihen, että tuotamme aidosti positiivisia vaikutuksia sidosryhmillemme ja ympäristölle. Toimimme avainpaikalla Helsingissä vauhdittamassa muutosta ja omien valintojemme kautta sekä yhteistyössä sidosryhmiemme kanssa voimme saada aikaan kokoamme suuremman vaikutuksen”, kertoo Ruuska.

Viime vuosina Ylva on tullut tunnetuksi kunnianhimoisista vastuullisuusavauksistaan, kuten Lyyra-rakennushankkeesta, josta pyritään tekemään niin ympäristönäkökulmasta kuin inklusiivisuudessa Suomen johtava hanke. Tämä näkyy sekä kiertotalousratkaisuissa, energianlähteissä, vuokrauspäätöksissä että alihankintaorganisaatioiden ja vierastyövoiman integroimisessa. Vastuullisuus on keskiössä myös Ylvan muussa liiketoiminnassa, esimerkiksi UniCafe-ravintoloissa, joilla on pitkä historia kestävän ruokailun edelläkävijänä ja joissa tavoitellaan yli 50 prosentin osuutta kasvis- ja vegaaniselle ruoalle vuonna 2020.

”Ylvan viimeaikaiset avaukset sekä kansainväliset projektit muun muassa OECD:n kanssa osoittavat, että meillä on paljon annettavaa toimialan muuttamiseksi – tämä rekrytointi tuo meille uniikit lähtökohdat kestävimpien rakennusten suunnitteluun ja nykyportfolion päivittämiseen. Siinä mielessä kyse ei ole aivan perinteisestä vastuullisuusroolista vaan nimenomaan hyvin tuotekehityspainotteisesta tavasta viedä toimintaa eteenpäin. Minulla on suuri ilo toivottaa Antti Ruuska tervetulleeksi Ylvan johtoryhmään”, Ylvan toimitusjohtaja Antti Kerppola kertoo.

”Ylvalta voi odottaa uusia avauksia koko kiinteistö- ja rakennusalan arvoketjuun. Meille kestävä kaupunkiympäristö tarkoittaa paitsi rakentamisen ratkaisuja ja tapoja järjestää inklusiiviset työmaaolosuhteet, myös kaupunkilaisten osallistamista ja sen pitkäjänteistä kehittämistä. Ruuskan saaminen mukaan osaavaan tiimiimme antaa meille entistäkin paremman aseman onnistua tavoitteissamme”, Kerppola jatkaa.

Lisätietoja:

Antti Kerppola, toimitusjohtaja, 045 353 2187