Joutsenmerkki Tammermaticin 17 autonpesukemikaalille

Autojen ja raskaan kaluston pesulaiteratkaisuihin erikoistunut Tammermatic tuo markkinoille ensimmäiset joutsenmerkityt autonpesukemikaalinsa. Kyseessä on pesulakäyttöön tarkoitettu
17 tuotteen Swanline-sarja. Joutsenmerkki kertoo sarjan
tuotteiden kuormittavan ympäristöä mahdollisimman vähän pesutuloksesta tinkimättä.

Jotta autonhoitotuotteelle voidaan myöntää Joutsenmerkki, tulee sen täyttää tiukat vaatimukset, jotka koskevat tuotteen kemiallista koostumusta, pakkausta, käyttäjälle annettavaa informaatiota sekä tehokkuutta. Tehokkuusvaatimuksen avulla varmistetaan, että tuote ei ole ainoastaan ympäristön kannalta parempi kuin muut vastaavat tuotteet, vaan myös testatusti tehokas.

Joutsenmerkitty autonhoitotuote on valmistettu ympäristöön mahdollisimman vähän vaikuttavista raaka-aineista. Orgaanisten ainesosien, tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta, tulee hajota nopeasti luonnossa sekä hapellisissa että hapettomissa olosuhteissa. Monien aineiden, kuten halogenoitujen tai aromaattisten orgaanisten yhdisteiden käyttö on täysin kielletty. Lisäksi mm. haihtuvien orgaanisten hiilivetyjen (VOC) ja väriaineiden käyttöä on rajoitettu.

Joutsenmerkki asettaa autonhoitotuotteilla tuotteille myös käyttäjäturvallisuuteen liittyviä vaatimuksia. Esimerkiksi syöpää aiheuttavia, perimää vaurioittavia tai lisääntymiselle haitallisia eli ns. CMR-aineita ei tuotteissa saa käyttää lainkaan.

”Tammermatic toimii teknologiajohtajana ja suunnannäyttäjänä toimialalla. Henkilöauton konepesu on turvallinen ympäristövalinta, sillä pesuvedet käsitellään jo pesupaikassa ja pesuvesi johdetaan öljyn ja hiekanerottimien kautta kunnalliseen vedenkäsittelyyn. Konepesun vastakohtana on ns. pihapesu, jossa sekä naarmutetaan maalipintaa että vahingoitetaan pesuvesillä ympäristöä. Tee ympäristöteko – Pese autosi konepesussa”, toteaa Tammermatic autonpesukemikaalien tuotepäällikkö Jarkko Mustajärvi.

Tammermatic Oy, Tampereella vuonna 1966 toimintansa aloittanut yritys, on toimittanut henkilöautojen ja raskaan kaluston automaattisia pesukoneita jo yli 70 maahan ja jokaiselle mantereelle. Autonpesukemikaaleja automaattiseen autonpesuun ja korkeapainelaitteisiin Tammermatic on valmistanut vuodesta 1974. Tänä päivänä yritys kuuluu maailmanlaajuiseen Tammermatic Groupiin, joka muodostui Tammermatic Oy:n ja michiganilaisen InterClean Equipment Inc.:n yhdistyttyä vuonna 2008. Tammermatic Groupin pääkonttori sijaitsee Tampereella.

Joutsenmerkki voidaan myöntää sekä kuluttajakäyttöön että ammattikäyttöön tarkoitetulle autonhoitotuotteelle. Tällä hetkellä suurin osa Joutsenmerkityistä autonhoitotuotteista on autopesuloissa käytettäviä tuotteita. Joutsenmerkin autonhoitotuotteille asettamiin vaatimuksiin voi tutustua osoitteessa: www.ymparistomerkki.fi/autonhoito

Asiantuntija
Hanna Korhonen
puh. 0424 281 407 / 040 125 9669