Aldatalta tuoteryhmähallinnan optimointi Bel UK:n supermarketteihin

Juustotuotemerkeistä The Laughing Cow, Mini Babybel, Boursin ja Leerdammer tunnettu Bel UK Ltd on ottanut käyttöönsä Aldatan valikoimanhallinnan ja -optimoinnin ratkaisut, joilla Bel UK hankkii strategista tietoa tuoteryhmistään ja markkinoistaan. Ratkaisujen avulla Bel UK voi ohjeistaa vähittäiskauppaa kuluttajien ostotottumuksista ja maksimoida tuoteryhmiensä myyntiä Britanniassa.

Aldatan valikoiman optimointiratkaisun avulla voidaan tunnistaa kuluttajien ostokäyttäytymistä. Tämän avulla voidaan optimoida tuotteiden hyllysijoittelua. Vähittäiskaupalle annetut, räätälöidyt suositukset perustuvat simulaatioon. Optimointiratkaisulla Bel yhdistää useista lähteistä saatavaa dataa. Näin Bel UK voi nopeasti ja tarkasti ohjeistaa vähittäiskauppiaita tuoteryhmien optimoinnissa ja voiton maksimoimisessa.

“Aldatan ratkaisut ovat parantaneet otettamme tuoteryhmiimme, jotka voidaan jakaa arki- ja snack-juustoihin sekä kalliisiin premium-juustoihin. Samalla Aldatan työkalut ovat vähentäneet päänvaivaa eri lähteistä peräisin olevien tietojen yhdistämisessä. Aikaisemmin käytimme jopa 30 prosenttia ajastamme tiedon siivoamiseen ja muokkaamiseen”, kertoo Bel UK:n controller Dani Busseni.

”Nyt olemme pystyneet tekemään 11 valikoimakatsausta kahdeksan viikon sisällä ja tarjoamaan aikaisempaa enemmän valikoimasuosituksia vähittäiskauppiaille, kun aikaisemmin lähes kaikki aika meni numeroiden pyörittelyyn.”

Bel UK suunnittelee myös Aldatan tilansuunnitteluratkaisun käyttöönottoa. Tilan suunnittelulla visualisoidaan tuoteryhmiä ja valikoimastrategioita, analysoidaan tilan suorituskykyä ja nopeutetaan räätälöityjen planogrammien välittämistä vähittäiskauppiaille.

“Kuluttajat saavat aikaisempaa enemmän informaatiota ja vaikeissa taloussuhdanteessa asiakasuskollisuus on häilyvää”, kertoo Aldatan markkinakehitysasiantuntija Matt Robinson.

”Tämän vuoksi vähittäiskauppiaille ja valmistajille on ratkaisevan tärkeää tehdä yhteistyötä ja ymmärtää myynnin trendejä ja ostotottumuksia. Tuoteryhmien optimointityökalujen ja räätälöidyn tuotesijoittelun avulla kauppiaat voivat vahvistaa brändiään ja rakentaa kanta-asiakaskuntaansa.”

Ari Saapunki, Aldata 1-2-1-yksikön johtaja
ari.saapunki@aldata-solution.com

Aldata lyhyesti

Aldata on maailman johtava kaupan alan optimointiin liittyvien ratkaisujen toimittaja. Ohjelmisto- ja palveluratkaisumme auttavat vähittäiskauppiaita, jakelijoita ja valmistajia tehostamaan omaa liiketoimintaansa.
Ratkaisujemme avulla asiakkaamme voivat optimoida valikoimien, tilan, toimitusten, logistiikan ja asiakastyytyväisyyden hallintaa sekä samalla kasvattaa myyntiä ja tulosta. Ajan- ja kustannusten säästö sekä hävikin ja hyllysaatavuuden hallinta edesauttavat palvelun ja asiakasuskollisuuden paranemista.
Vuonna 1988 perustetulla Aldatalla on maailmanlaajuista kokemusta onnistuneiden projektien toteuttamisesta kauppaketjuille ja kulutustavara-alan yrityksille, tuotejakelijoille sekä eri alueilla toimiville myymäläketjuille. Aldatan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä ja sen kaupankäyntitunnus on ALD1V.
Tutustu Aldatan asiakkaisiin, ratkaisuihimme sekä monitaitoiseen ja kansainväliseen tiimiimme osoitteessa www.aldata.com.

Bel UK lyhyesti

Bel UK Ltd on Kentissä toimiva Bel Groupin tytäryhtiö. Bel Group toimittaa kansainvälisesti tunnettuja tuotemerkkejä, joita ovat Mini Babybel, The Laughing Cow, Leerdammer, Boursin ja Port Salut.