Eckerö Line vie nauttimaan Tallinnan joulutunnelmasta

Loppuvuodesta Tallinna pursuaa joulun taikaa ja talvisia tapahtumia. Tunnelmaan pääsee virittäytymään jo laivalla m/s Nordlandian runsaassa joulupöydässä. Tallinnaan on mukava piipahtaa ennen joulua, mutta tunnelmallinen kaupunki tarjoaa myös ikimuistoisen ja kiireettömän tavan viettää joulunpyhät.

Tunnelma alkaa jo laivalla

M/s Nordlandian runsaasta joulubuffetista löytyvät joulun perinteiset herkut rosollista lanttulaatikkoon. Kylmien kalaruokien ystäviä hemmotellaan suurella valikoimalla. Kalapöydästä löytyvät muun muassa kylmäsavustetut haukifileet, tervasilakat sekä siianmätimousse. Lisäksi EckeröBuffetin pöytään on katettu kotimaista kinkkua sekä harvoin tarjolla olevaa lipeäkalaa ja valkokastiketta. Aterian kruunaa jälkiruokapöytä, jossa maistuvat joulutortun lisäksi muun muassa glögi-piparkakkumousse, gratinoidut marjat sekä Créme Caramel. Joulupöytä on katettu 23.12.2011 asti. Hinta 27 euroa ennakkoon ostettuna, ruokajuomat puna- ja valkoviini, olut, virvoitusjuomat ja kahvi sisältyvät hintaan.

EckeröMarketista saa joulun suklaat ja makeiset sekä suosikkituoksut ja herkkulahjat pukinkonttiin. Alkuvuodesta uudistettu myymälä tarjoaa laajan valikoiman eri maiden laatuviinejä, tietysti merihintaan.

Kaupunki täynnä joulun taikaa

Eckerö Line on arkisin perillä Tallinnassa kuusi tuntia, joten jouluiseen kaupunkiin tutustumiseen ja ostosten tekoon jää runsaasti aikaa. Talvisten tapahtumien lisäksi Tallinnasta löytyy lukuisia pikkuliikkeitä pullollaan jouluista hyörinää. Kauppoja on auki myös joulunpyhinä.

Perinteiset Vanhankaupungin joulumarkkinat Raatihuoneen torilla ovat auki 26.11.2011–8.1.2012 klo 10–21. Valtavan joulukuusen ympärille pystytetyissä myyntikojuissa kävijät voivat tutustua kaupungin laadukkaaseen käsityötarjontaan. Pukinkonttiin löytyy muun muassa huovutettuja hattuja ja tossuja, käsintehtyjä kynttilöitä, puisia astioita sekä lasi- ja keramiikkatöitä. Torilla myydään myös perinteistä virolaista jouluruokaa. Joulutorin lavalla on tarjolla elävää musiikkia sekä päivittäin paikalla vieraileva joulupukki.

Tallinnan ulkoilmamuseon Joulukylä tuo entisaikojen joulua kaupunkiin joulukuun kolmantena viikonloppuna. Viikonlopun aikana Joulukylässä on tarjolla muun muassa joululauluja, -ruokia sekä jouluisia leikkejä ja tinan valamista koko perheelle. Lapsia ilahduttamaan saapuu myös joulupukki. Joulukylä on auki 16.–18.12.2011 osoitteessa Vabaõhumuuseumi tee 12 klo 10–17.

Joulun aikaan Tallinnaan pystytetään myös taidenäyttely, jossa kaikki näyttelyesineet on luotu piparkakkutaikinasta. PiparkakkuMania (PiparkoogiMaania) on leikillinen kuvataide- ja muotoilutapahtuma, jonka teemana tänä vuonna on ”Aikakone”. Näyttely on auki Tallinnan Design- ja arkkitehtuurigalleriassa 15.12.2011–5.1.2012 osoitteessa Pärnu mnt. 6.

Kulttuurinnälkäisille Tallinnan Kansallisooppera tarjoaa Pähkinänsärkijän 15.–29.12.2011. Amerikan nykybaletin vaikuttaja Ben Stevensonin ohjaama Pähkinänsärkijä vie katsojan Tšaikovskin kauniin musiikin siivittämänä jouluiseen satumaailmaan. Eckerö Linen oopperapaketti (alkaen 87 eur/hlö) sisältää laivamatkat, majoituksen Sokos Hotel Virun kahden hengen huoneessa aamiaisineen sekä oopperalipun. Paikkoja on vielä jäljellä 15.12., 16.12., 28.12. ja 29.12. näytöksiin.

Ikimuistoinen ja kiireetön joulu Tallinnassa

Eckerö Line tarjoaa mahdollisuuden joulunpyhien viettoon Tallinnassa. Kolmen vuorokauden hotellipaketti aamiaisineen ja jouluillallisella esimerkiksi RadissonBlu Hotel Tallinnassa, Nordic Hotel Forumissa tai Hotel St. Olavissa maksaa 165–188 euroa henkilöltä. Lähtö tapahtuu 23.12.2011 ja paluu on tapaninpäivänä 26.12.2011. Tällä välillä ei ole liikennöintiä.

Kaupungin hiljennyttyä joulunviettoon, on aika tunnelmoida joulukirkossa Tallinnan kauniissa Tuomiokirkossa Toompeanmäellä. Joulunpyhinä Vanhankaupungin sydän sykkii musiikin tahdissa, kun Tallinnan kirkonkellot soivat jälleen yhdistäen voimansa kauniiksi musiikkiteokseksi. Säveltäjä Margo Kõlarin luoma ainutlaatuinen sävelmä soi kulttuuripääkaupunkivuoden päättäjäisten kunniaksi.

Ida Toikka-Everi

myynti- ja markkinointijohtaja

Eckerö Line Ab Oy

puh. 0400 422 391

Päiväristeilyt, hotellipaketit ja oopperamatkat Eckerö Linen uudistetusta verkkokaupasta: www.eckeroline.fi.

Eckerö Line Oy Ab on suomalainen Helsingin ja Tallinnan välillä laivamatkailua harjoittava yhtiö, joka kuuluu vuonna 1961 perustettuun Eckerö-konserniin. Eckerö Line on perustettu vuonna 1994, ja se liikennöi kahdella aluksella. Yhtiö tarjoaa matkailupalveluita Tallinnan päiväristeilyistä laadukkaisiin hotellimatkoihin sekä rahtipalveluita. Yhtiön laiva m/s Nordlandia on ainoa Suomen lipun alla Tallinnaan liikennöivä matkustajalaiva, ja Eckerö Line on ainoa laivayhtiö reitillä, jolla on oikeus käyttää suomalaisen palvelun Avainlippu-tunnusta. Vuonna 2010 Eckerö Linen matkustajamäärä oli noin 930 000 matkustajaa. Lisätietoja www.eckeroline.fi