Eckerö Lines nya M/S Finlandia gör sin jungfruresa på nyårsafton

Eckerö Lines nya fartyg Finlandia inleder trafiken mellan Helsingfors och Tallinn 31.12.2012. Det nya året 2013 tas emot på M/S Finlandias slutsålda jungfruresa med ett mångsidigt programutbud i en glad feststämning.

Finlandia seglar under finsk flagg och gör resan från Helsingfors till Tallinn på 2,5 timmar.

Finlandia som sjösattes 2001 byggdes helt om i år. Cirka 90 miljoner euro har investerats i fartyget och ombyggnaden.

– Planeringen av passagerarutrymmena utgick från kundernas varierande behov och trivsel. Servicen, komforten och restaurangtjänsterna står nu i en klass för sig, och det finns också mycket mer att göra ombord, berättar Eckerö Lines VD Irja Hanelius.

M/S Finlandia har sex restauranger, av vilka kända Buffet Eckerö satsar på finländska och högklassiga råvaror.

De rymliga konferensutrymmena och den nya rofyllda passagerarklassen, där biljettpriset inkluderar trådlös internetförbindelse, dagens tidningar och ett fräscht frukostbord på resan till Tallinn. På returresan dukar vi fram ett sopp- och salladsbord med måltidsdrycker.

Det nya fartyget har två butiker: EckeröMarket på 500 kvadratmeter samt parfym- och kosmetikbutiken Bellezza.

Det nya fartyget M/S Finlandia, som ersätter Eckerö Lines M/S Nordlandia, har två avgångar per dag från Helsingfors och Tallinn. Fartyget avgår från Helsingfors på morgonen kl. 9.15, vilket säkert gläder resenärer utanför huvudstadsregionen. Fartyget har plats för 2080 passagerare och 665 fordon på bildäcket.

Tekniska data om M/S Finlandia

Passagerarantal: 2080

Tillverkningsår: 2001, totalt ombyggt 2012

Längd: 175 m

Bredd: 27,6 m

Isklass: 1A

Hastighet: 27 knop

Effekt: 50 400 kW, 68 500 hk

Maskineri: 4 st. Wärtsilä 12V46 dieselmotorer

Bildäck: 1 900 m eller 665 bilar

Hytter: 250 st.

Cafeteria Satama (329 platser) på däck 8 och 9: Cafeteria med havsutsikt. Sallader, smörgåsar och varmrätter.

Pub Telakka (208 platser) på däck 8: Pub med livemusik.

Pub Jätkäsaari (55 platser) på däck 8: Öl, konjak och whisky av olika sorter.

Bar Naissaar (95 platser) på däck 8: Stort sortiment av specialkaffe, bakverk, viner och mousserande viner.

Bar Nosturi (366 platser) på däck 7 och 8: Fartygets dansrestaurang och centrala estrad.

Buffet Eckerö (398 platser) på däck 8: En uppskattad och känd restaurang som satsar på lokalproducerad finländsk mat och fiskrätter.

Extraklass (86 platser) på däck 6: En rofylld specialpassagerarklass, där måltider och drycker ingår i biljettpriset.

Butiker: Eckerö Market och parfymeri Bellezza.

För mer information:

Irja Hanelius, verkställande direktör

tfn 040 775 5511

irja.hanelius(at)eckeroline.fi

Ida Toikka-Everi, försäljnings- och marknadsföringschef
tfn 0400 422 391

ida.toikka-everi(at)eckeroline.fi

Eckerö Line Ab Oy är ett finskt bolag som trafikerar rutten Helsingfors–Tallinn. Eckerö Line är en del av Eckerökoncernen, som grundades år 1961. Eckerö Line grundades år 1994 och har två fartyg. Bolaget erbjuder bland annat dagskryssningar till Tallinn, hotellresor av hög kvalitet samt frakttjänster. M/S Finlandia är det enda passagerarfartyget som trafikerar rutten Helsingfors–Tallinn under finsk flagg. Eckerö Line är det enda bolaget på rutten som får använda den finska nyckelsymbolen för finländska tjänster. År 2011 hade Eckerö Line ca 940 000 passagerare. För mer information www.eckeroline.fi