Futurice Oy valittiin jo toistamiseen Euroopan parhaaksi työpaikaksi

Great Place to Work® Institute on julkistanut jälleen Euroopan 100 parasta työpaikkaa. Suomalainen IT-alan yritys Futurice Oy teki historiaa, sillä se valittiin jo toistamiseen voittajaksi pienten ja keskisuurten yritysten sarjassa. Mikään muu eurooppalainen yritys ei ole tähän aiemmin yltänyt. Suurten yhtiöiden sarjaan saatiin myös ensimmäistä kertaa suomalainen toimija, kun Diacor terveyspalvelut nousi listalle. Myös  Affecto, Fondia ja Novia Finland säilyttivät paikkansa parhaiden joukossa. Diacorin lisäksi ensikertalaisena listalle nousi tamperelainen Vincit Oy.

Great Place To Work® Institute julkisti myöhään torstai-iltana sata Euroopan parasta työpaikkaa. Tämän vuoden tutkimukseen osallistui lähes 600 000 työntekijää yli 2 100 eurooppalaisesta organisaatiosta. Suomessa toimivia yrityksiä listalta löytyy tänä vuonna 11.

– Parhaat suomalaiset työpaikat ovat jälleen todistetusti Euroopan huippua. Uskon, että valtaosalle näissä yrityksissä työskentelevistä henkilöistä maanantai on viikon paras päivä. Tällaisen työntekijäkokemuksen vaikutus yrityksen bisnekseen on mittaamattoman arvokas, ja siksi näistä nyt palkituista organisaatioista tulisi tehdä suomalaisen työelämän esikuvia. Kaikkia tutkimuksessamme menestyneitä organisaatioita yhdistää myös halu jakaa osaamistaan muiden suomalaisten organisaatioiden kanssa. Kehotankin kaikkia suomalaisia yritysjohtajia järjestämään tutustumiskäynnin mihin tahansa listan organisaatioista, Great Place to Work® Institute Finlandin toimitusjohtaja Panu Luukka sanoo.

Futurice historiallisesti voittoon jo toistamiseen

Suomalaistyöpaikoista parhaiten menestyi helsinkiläinen IT-alan yritys Futurice, joka voitti pienten ja keskisuurten yritysten sarjan jo toista kertaa peräkkäin.

– Menestyksemme perustuu hyvään työpaikkaan, jossa ovat motivoituneiden työntekijöiden lisäksi tyytyväiset asiakkaat ja kannattava talous. Innostus ja ilo tarttuvat, hyvinvointi tuottaa tulosta, ja onnelliset asiakkaat mahdollistavat kestävän kasvun. Tavoitteenamme on näyttää, että tämä yhtälö onnistuu myös suuremmassa yrityksessä. On upeaa nähdä, miten ihmiset työskentelevät yhdessä tämän tavoitteen eteen. Eikä pidä unohtaa, että työskentely hyvässä työpaikassa on yksinkertaisesti hauskempaa, Futuricen toimitusjohtaja Tuomas Syrjänen sanoo.

Myös Luukka kiittelee Futuricen yrityskultttuuria.

– Futuricessa on perustamisesta lähtien tehty kaikki yritykselle ominaisella tinkimättömällä tavalla. Kun Futurice viime vuonna valittiin ensimmäisen kerran Euroopan parhaaksi työpaikaksi, heidän johtoryhmänsä kysyi meiltä kahta asiaa: mitä voimme tehdä vielä paremmin ja keneltä voimme oppia. Tämä jos mikä kuvaa parhaiten Futuricen kulttuuria.

Muut listalla menestyneet suomalaistyöpaikat pienten ja keskisuurten yritysten sarjassa ovat jo kolmatta kertaa listalle yltäneet helsinkiläinen lakipalveluyritys Fondia Oy (9.) ja oululainen telemarkkinointialan yritys Novia Finland Oy (38.). Vahvassa kasvussa oleva tamperelainen it-yritys Vincit Oy (37.) nousi samalle listalle ensimmäistä kertaa.

Diacor ensimmäisenä suomalaisyrityksenä suurten yritysten listalle

Diacor terveyspalvelut ylsi ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä Euroopan parhaiden suurten työpaikkojen listalle sijalle 25.

– Diacorin menestyksen keskiössä ovat diacorilaiset esimiehet. Ei ole ollenkaan liioiteltua todeta, että Diacorin paras työsuhde-etu on erinomainen lähiesimiestyö. Tämä on mahdollista vain selkeällä roolituksella ja jatkuvalla valmennuksella, Luukka toteaa.

Affecto uusi paikkansa monikansallisten sarjassa

Monikansallisten yritysten listalle ylsi tänä vuonna kuusi Suomessa sijaitsevaa työpaikkaa. Monikansallisten yritysten sarjaan pääsevät ne organisaatiot, jotka on listattu vähintään kolmen Euroopan maan kansallisella Great Place to Work -listalla. Affecto Oyj pääsi listalle jo toistamiseen. Yritys sijoittui Euroopan listalla kymmenenneksi, ja Suomen pääkonttorin lisäksi mukana olivat Affecton tytäryhtiöt Ruotsista ja Tanskasta. Lisäksi listalle ylsi Affecton suomalainen tytäryhtiö Karttakeskus Oy.

Monikansallisten yritysten sarjassa voiton vei Microsoft. Muut Suomesta mukana olleet monikansalliset yritykset olivat SAS Institute (4.), Hilti (9.) ja McDonald’s (14.).

Suomalaiset yritykset listalla:

Monikansalliset (25 parasta):

1. Microsoft
4. SAS Institute
9. Hilti
10 Affecto & Karttakeskus
14. McDonald’s

Suuret organisaatiot, yli 500 työntekijää (25 parasta):

25. Diacor terveyspalvelut

Pienet ja keskisuuret 50-499 työntekijää (50 parasta):

1. Futurice
9. Fondia
7. Vincit
38. Novia Finland

(i) Tietoa Euroopan parhaat työpaikat -listasta:

Euroopan parhaat työpaikat -lista julkaistaan vuosittain ja sisältää Euroopan 100 parasta työpaikkaa.
Listaorganisaatiot on jaettu kolmeen kategoriaan:

MNCs (Monikansalliset)

Large (Suuret) – 500+ työntekijää

SMEs (Pienet ja keskisuuret) – 50 – 499 työntekijää

Monikansallisten ja suurten organisaatioiden listoilla on molemmissa 25 organisaatiota, ja pienten ja keskisuurten sarjassa 50 organisaatiota.

Monikansallisten sarjan kriteerit

Jotta voi olla ehdolla 2013 Great Place to Work® MNC-listalla, organisaatiolla on oltava:

• Vähintään 1 000 työntekijää globaalisti
  • Vähintään 40 % (tai 5 000 työntekijää) maailmanlaajuisesta työvoimasta emomaan ulkopuolella
  • Sijoittunut vähintään kolmella kansallisella Parhaat työpaikat -listalla Euroopassa

Lisätiedot:
Panu Luukka, toimitusjohtaja
Great Place to Work® Institute Finland
Puh. 040 530 0889, panu.luukka@greatplacetowork.fi

Euroopan parhaat työpaikat -tutkimus
Euroopan parhaat työpaikat -tutkimuksessa kootaan vuosittain Euroopassa tehtyjen maakohtaisten tutkimusten tulokset yhteen. Tutkimuksessa selvitetään työntekijöiden kokemusta työpaikastaan kattavalla Trust Index© -henkilöstökyselyllä sekä yrityksen organisaatiokulttuurin rakenteita ja käytänteitä selvittävällä Culture Audit© -analyysillä. Tutkimuksen pisteytyksestä 2/3 tulee työntekijöiden kokemuksesta ja 1/3 johtamiskäytänteistä. Euroopan parhaat työpaikat -listalle pääsy edellyttää, että organisaatiossa työskentelee vähintään 50 työntekijää.

Great Place to Work Institute
Great Place to Work® Institute on maailmanlaajuinen tutkimus- ja konsulttiyhtiö, joka toimii 45 maassa. Vuosittain GPW Institute tutkii yli 6 000 organisaatiota maailmanlaajuisesti ja sen Trust Index© -henkilöstökyselyyn vastaa vuosittain yli 2 000 000 eri organisaatioiden työntekijää. Vuonna 1991 perustetun GPW Instituten tavoitteena on rakentaa parempaa yhteiskuntaa auttamalla organisaatioita kehittymään paremmiksi työpaikoiksi. GPW Institute käyttää kehittämiään Trust Index© -henkilöstökyselyä sekä Culture Audit© -johtamiskäytäntöselvitystä mm. Euroopan parhaat työpaikat -listan sekä maakohtaisten listojen laadinnassa.