Google ja Salesforce yhdistivät voimansa pilviohjelmistoissa

Force.com for Google App Engine yhdistää maailman suosituimmat cloud computing -alustat. Yhteistyön ansiosta ohjelmistokehittäjät voivat hyödyntää Force.comin ominaisuuksia App Engine -sovelluksissa.

Force.com for App Engine sisältää joukon työkaluja, joiden avulla ohjelmistokehittäjät voivat valjastaa kaksi maailman suosituinta internetaplikaatioiden alustaa, Force.comin ja Google App Enginen käyttöönsä. Uusi versio lisää pakettiin Java-tuen. Tarkoitusta varten räätälöityjen Java-kirjastojen avulla App Enginelle rakennettu ohjelma pääsee käsiksi Force.comissa käsiteltävään yritystietoon SOAP API -rajapinnan kautta. App Engine -kehittäjät voivat myös hyödyntää Force.comin palveluja, kuten mobiilisovelluksia, analytiikkaa, turvallisuustoimintoja, käyttäjätunnistusta, monikielisyyttä ja valuuttatukea. ”Yhteistyön ansiosta kehittäjät pääsevät hyötymään Force.comin ja App Enginen äärimmäisen suorituskykyisestä hajautetusta laskennasta ja voivat näin luoda toimivampia sovelluksia asiakkailleen”, sanoo salesforce.comin toimitusjohtaja Marc Benioff. ”App Engine for Java on saanut erittäin hyvän vastaanoton kehittäjäyhteisöissä. Force.comin ja App Enginen yhteen liittäminen lisää entisestään kehittäjien mahdollisuuksia ja kapasiteettia ympäri maailman”, sanoo Google Apps -partneriyhteistyöstä vastaava Scott McMullan. Cloud computing on kasvattanut suosiotaan yritysten keskuudessa. Oman tietoliikenneinfrastruktuurin rakentamisen ja ylläpitämisen sijaan yritykset voivat hyödyntää esimerkiksi Googlen ja salesforce.comin resursseja verkon kautta nopeasti ja joustavasti. Googlen ja Salesforcen yhteistyö alkoi jo vuonna 2003 google.orgin, Googlen filantrooppisen siiven kanssa. Sittemmin kehitettyjen yhteisten sovellusten joukkoon kuuluvat esimerkiksi CRM mashup Google Mapsille, sovellukset AdWords ja Google Apps -integraatioon sekä Force.com for Google Data API-rajapinnalle. Lisää Force.com for App Engine -työkaluista voi lukea osoitteesta http://developer.force.com/appengine.