Google Latitude näyttää ystävät kännykän kartalla

Google Latitude on matkapuhelimissa toimivan Maps Mobile -karttaohjelman uusi ominaisuus, jonka avulla käyttäjä voi jakaa sijaintinsa ystäviensä tai perheensä kanssa. Sijainti näytetään vain niiden ystävien kesken, joille jakaminen on erikseen sallittu.

Google Latitude on erinomainen työkalu esimerkiksi perheenjäsenen paikallistamiseen suuressa yleisötapahtumassa tai spontaanin tapaamisen järjestämiseen sattumalta lähistöllä olevan ystävän kanssa.

Ystävien sijainti näkyy ikonina matkapuhelimen kartalla. Kartan lisäksi sijaintinsa jakaneita ystäviä voidaan selata ruudulla näkyvästä listasta. Ikonia klikkaamalla ystävälle voidaan soittaa, lähettää tekstiviesti, pikaviesti tai sähköposti.

Palvelu käyttää sekä matkapuhelinverkkoihin perustuvaa paikannusta että GPS:ää, jos sellainen laitteesta löytyy. Ystäville näytettävä sijainti ei kuitenkaan ole täysin tarkka.

Google Latitude on Google Maps Mobilen uuden version ominaisuus, ja sen voi ottaa käyttöön halutessaan Google-tilin kautta. Käyttäjä voi valita keiden kanssa sijainti jaetaan ja sen näkyminen voidaan milloin tahansa estää joko yksittäisen kontaktin tai koko joukon kohdalla. Sijaintia ei koskaan lähetetä automaattisesti kenellekään eikä Google tallenna sijaintitietoja. Myös jaettavan tiedon määrää voidaan kontrolloida.

Google Latitude on saatavilla 27 maassa Suomi mukaan lukien useimpiin Symbian S60 (esimerkiksi Nokia), BlackBerry sekä Windows Mobile 5.0+ -laitteisiin. Android- ja iPhone-versiot ilmestyvät lähitulevaisuudessa.