Google Online Marketing Challenge haastaa opiskelijat

Google on käynnistänyt kansainvälisen, yliopistoille ja korkeakouluille tarkoitetun online-markkinoinnin kilpailun. Google Online Marketing Challenge 2009 kannustaa opiskelijoita kehittämään parhaan online-markkinointistrategian paikalliselle yritykselle.

Online Challenge on käytännönläheinen kilpailu ja se on tarkoitettu osaksi markkinoinnin kursseja yliopistojen ja korkeakoulujen opiskelijoille ja jatko-opiskelijoille. Opiskelijat saavat 200 dollarin arvosetelin Google AdWords -mainoskampanjan luomiseksi. Kilpailijat suunnittelevat markkinointistrategian yritykselle joka ei vielä käytä AdWordsia, toteuttavat kampanjan, arvioivat saavutetut tulokset ja esittävät suosituksensa kampanjan jatkokehittämiselle.

Kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa kuluvan vuoden alussa ja se keräsi kaikkiaan 1 650 joukkuetta 47 maasta. Jatkossa kilpailu järjestetään vuosittain.

”Viimevuotisen kilpailun valtava menestys kannusti meitä tekemään siitä jokavuotisen. Yliopistoilla ja korkeakouluilla on hyvä tilaisuus tarjota opiskelijoilleen markkinoinnin käytännön kokemusta teoreettisen opetuksen ohella. Online-markkinoinnin osaamisesta on varmasti hyötyä myös työmarkkinoilla”, sanoo Googlen emea-alueen tuotemarkkinointipäällikkö Lee Hunter.

Kilpailun kulku:

1. Opettajat jakavat opiskelijansa joukkueisiin, jotka saavat 200 dollarin (noin 135 euron) arvosetelin käytettäväksi Googlen AdWordsissa.
2. Opettajat tai joukkueet valitsevat kohteikseen alle 100 työntekijän pk-yrityksiä. Yrityksillä tulee olla verkkosivut mutta ne eivät saa tällä hetkellä käytä AdWordsia.
3. Joukkueet perustavat AdWords-tilin yhdessä yrityksen kanssa ja laativat markkinointikampanjan.
4. Kolmiviikkoisen kampanjan aikana joukkueet optimoivat ja parantavat kampanjaa. Joukkueet laativat kaksi kilpailuraporttia, ennen ja jälkeen mainoskampanjan.
5. Voittajat valitaan kampanjan onnistumisen ja raporttien laadun perusteella.
6. Rekisteröinti kilpailuun alkaa 17. lokakuuta 2008 ja päättyy 23. tammikuuta 2009. Kampanja voidaan toteuttaa millä tahansa kolmen peräkkäisen viikon ajanjaksolla tammi- ja toukokuun 2009 välisenä aikana.
7. Globaali ja paikalliset voittajat julkistetaan heinäkuussa 2009.
8. Kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2008. Alun perin osallistujamääräksi arvioitiin 200 joukkuetta, mutta lopulta kisaan otti osaa 1 650 joukkuetta. Opiskelijoita kilpailussa oli mukana noin 8 000 kaikkiaan 47 maasta.
9. Lisätietoja kilpailusta löytyy osoitteesta http://www.google.com/onlinechallenge/index.html

Online-markkinointi on kaikenkokoisille yrityksille sopiva kustannustehokas tapa lisätä verkkosivujen kävijämääriä. Useat hakukoneyhtiöt tarjoavat perinteistä tekstipohjaista mainontaa. Hakujen yhteydessä näytettävät tekstimainokset on kohdennettu mainostettavia tuotteita tai palveluita etsiville kuluttajille. AdWords-mainosalustaa käytettäessä yritys päättää itse kuinka suuren summan hän haluaa maksaa mainoksen klikkaamisesta. Mainoslinkit on erotettu varsinaisista hakutuloksesta tekstillä ”sponsorilinkit”.