HK Rypsiporsas® vähensi suomalaisten ruokavaliosta vuodessa 107 000 kiloa kovaa rasvaa

Yksi suurimmista haasteista suomalaiselle kansanterveydelle on liiallinen kovan rasvan saanti. HK Ruokatalon kehittämä ja lanseeraama HK Rypsiporsas® on ollut myyntimenestys.  HK Rypsiporsas® on vähentänyt vuodessa suomalaisten ruokavaliosta 107 000 kiloa kovaa rasvaa. Porsaanlihan arvostus on yleisestikin kasvanut viime vuosina.

HK Rypsiporsas® on ainutlaatuinen suomalainen innovaatio, jonka taustalla on vuosien pitkä ja huolellinen tutkimustyö. HK Rypsiporsas® syö viljaa ja kotimaista rypsiöljyä. Rasvan laadultaan ravitsemussuositusten mukainen liha on saatu luonnonmukaisin keinoin, lisäämällä porsaitten rehuun viljan lisäksi tarkan annostelun mukainen määrä kotimaista rypsiöljyä. Ruokinnan ansiosta osa kovasta rasvasta korvautuu ravitsemuksellisesti laadukkaammalla, pehmeällä rasvalla. Pehmeän rasvan suurempi määrä tuntuu myös lihan laadussa ja maussa: Rypsiporsas® on tavallista porsaanlihaa maukkaampaa ja mureampaa .

Vuoden aikana HK Rypsiporsas® -tuotteita on myyty 16,4 miljoonaa kiloa. Suomalaisten ruokavaliossa tämä tarkoittaa 107 000 kiloa vähemmän kovaa rasvaa. Rasvan määrässä ei tapahdu muutosta, mutta laatu paranee kovan rasvan korvautuessa osittain pehmeällä. Rypsiöljy on yksi parhaimmista omega-3-rasvahappojen lähteistä suomalaisessa ruokavaliossa. Rypsipitoisen rehun ansiosta HK Rypsiporsas® sisältää välttämättömiä omega-3- ja 6-rasvahappoja hyvässä suhteessa. Mitä rasvaisempi HK Rypsiporsas® -tuote, sitä enemmän siinä on omega-3-rasvahappoja.

Lihatiedotuksen teettämän Lihan kulutusta ohjaavat tekijät -tutkimuksen mukaan myös mielikuva porsaanlihan terveellisyydestä on kohentunut parin viime vuoden aikana. Yli 60 prosenttia kuluttajista pitää porsaanlihaa erittäin tai melko terveellisenä ja sen kulutus kasvoi eri lihalaaduista eniten ja on nyt noin 35 kg henkeä kohden vuodessa. Rypsiporsas® -tuotteita kokeilleista kuluttajista yli 70 prosenttia arvioi ne erittäin tai melko terveellisiksi.

– Lähes puolet suomalaisten syömästä lihasta on porsaanlihaa, joten sen rasvan laadulla on merkitystä kokonaisruokavaliossa. HK Ruokatalon pitkän tähtäimen tavoite on siirtyä käyttämään Rypsiporsas®-raaka-ainetta kaikissa porsaanlihaa sisältävissä tuotteissaan, ja uskon sen edesauttavan merkittävästi kovan rasvan vähentämistä suomalaisten lautasilta, sanoo HK Ruokatalon ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen.

Rypsiporsas®-raaka-ainetta sisältäviä tuotteita on tällä hetkellä tuotannossa noin sata. Merkittävimmät niistä ovat HK Camping, Kabanossi®, Amerikan Pekoni® ja Aito Nakki. HK Rypsiporsas® -tunnuksella merkittyjä tuotteita löytyy kaupan liha-, leikkele-, makkara- ja valmisruokahyllyiltä sekä palvelutiskiltä. Rypsiporsas®-tuotteen tunnistaa helposti vihreästä rypsinkukasta.

Markkinointijohtaja Mikko Järvinen, p. 010 5702381, mikko.jarvinen@hkruokatalo.fi
Ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen, p. 010 5702444, soile.kakonen@hkruokatalo.fi

www.tiesydameen.fi/rypsiporsas

Kuvat:

HK Ruokatalo Oy kuuluu HKScan-konserniin. HK Ruokatalo valmistaa ja markkinoi lihaa, lihavalmisteita ja valmisruokia. HK Ruokatalon tuotemerkit Suomessa ovat HK ja Kariniemen.
Vuonna 2010 kotimaan liikevaihto oli 718,5 miljoonaa euroa ja yhtiön palveluksessa oli keskimäärin n. 2 460 henkeä.  Lisää tietoa HK Ruokatalosta on: www.hkruokatalo.fi

[1] Lähde: asiantuntijaryhmän arviointi, Lihateollisuuden tutkimuskeskus LTK 2008, kuluttajatutkimus, Foodwest 2009.