Ingman hyödyntää aurinkoenergiaa jäätelökioskeissa

Ingmanin jäätelökioskit ilmestyvät perinteiseen tapaan katukuvaan viimeistään vappuviikolla. Tänä kesänä neljässä Ingmanin jäätelökioskissa osa sähköstä tuotetaan aurinkopaneelien avulla.

Aurinkoenergialla toimivia kioskeja kokeillaan Helsingissä Hakaniemen torilla ja Kauppatorilla. Keski-Suomessa kioskia voi käydä ihmettelemässä Jyväskylän keskustassa. Lisäksi yksi kioski esittäytyy ensin Mäntyharjun loma-asuntomessuilla 27.6.- 10.7. ja jatkaa sieltä matkaansa Kokkolan asuntomessuille 15.7.-14.8.

Jäätelökioskien katolle asennetut aurinkopaneelit muuttavat auringon säteilyn sähköksi. Aurinkopaneelien toiminnan kannalta oikea suuntaus ja optimaalinen kallistuskulma ovat tärkeitä. On myös varmistettava että mikään ei varjosta aurinkopaneeleita.

Kioskeissa käytettävät aurinkopaneelit eivät ole varaavia, vaan aurinkoisena päivänä niiden tuottama sähkö käytetään saman tien. Asiakkaat voivat seurata sähkönkulutusta kioskin ikkunaan asennettavasta mittarista, joka kertoo ajantasaisen tiedon siitä, paljonko käytettävästä sähköstä tulee aurinkopaneelien kautta.

Myyntipäällikkö Kalevi Vuori Ingmanilta on hankkeesta hyvin innoissaan ja kertoo, että ratkaisulla tavoitellaan 60-70 prosentin säästöä sähkönkulutuksessa yksittäisen kioskin kohdalla.

Ingman toimii tässä uranuurtajana. Jos ratkaisu osoittautuu toimivaksi, niin tulevaisuudessa voidaan säästää huomattavia määriä sähköä, sillä eri toimijoiden jäätelökioskeja on Suomen kesässä yhteensä nelisen sataa.

Kesäiseen katukuvaan kuuluva jäätelökioski on myös monen nuoren ensimmäinen työpaikka.

Pelkästään Ingmanin kioskeilla työllistetään yli 500 nuorta tänäkin kesänä, Kalevi Vuori paljastaa.

Myyntipäällikkö Kalevi Vuori, p. 09 272 00 500, kalevi.vuori@ingman.fi

Viestintätoimisto Taitomylly, Annika Suomi, p. 045 670 9563, annika.suomi@taitomylly.fi

Jäätelöyritys Ingman Ice Cream Oy Ab on kotimainen elintarvikealan yritys. Yrityksen päätoimipaikka on Sipoossa, missä sijaitsevat myynti- ja markkinointitoimintojen lisäksi jäätelön tuotekehitys sekä tuotantolaitos. Suomen lisäksi yhtiö toimii myös Ruotsissa, Baltian maissa ja Valko-Venäjällä. Ingman Ice Creamin liikevaihto vuonna 2010 oli noin 70 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 700 henkeä