Lämpöpuiston verkkokauppa tietomurron kohteena

Osa Lämpöpuiston verkkokaupan asiakastiedoista on mahdollisesti anastettu, julkisuudessa esillä olleen, hakkereiden tekemän tietomurron yhteydessä. Poliisi epäilee tietomurron kohdistuneen verkkosivuston yhteydessä toimineen verkkokaupan ohjelmatiedostoihin. Verkkokauppaa ylläpiti ulkopuolinen yritys. Hakkereiden käsiin päätyi verkkokaupassa tilanneiden asiakkaiden asiakastietoja. Lämpöpuisto suhtautuu tilanteeseen erittäin vakavasti ja on sulkenut kaikki vuotoepäilyihin liittyvät palvelut.

Yhtiön omat järjestelmät on suojattu tehokkaasti tietomurroilta, eikä näihin kohdistunut tietomurtoa. Lämpöpuisto on purkanut yhteistyön vanhan internet-sivuston ylläpitäjän kanssa ja siirtänyt sivustonsa toisen palveluntarjoajan palvelimelle.

– Olemme asiakkaidemme puolesta hyvin pahoillamme ja haluamme korostaa, että mahdollinen tietojen vuotaminen ei johdu huolimattomuudestamme. Tämä on ensimmäinen kerta, kun epäilemme että sivustoamme vastaan on hyökätty, Lämpöpuiston toimitusjohtaja Osmo Puisto kertoo.

Poliisi tutkii tietomurtoa, jonka kohteeksi Lämpöpuisto mahdollisesti on joutunut. Hakkerit ovat saattaneet murtautua yhteen Lämpöpuiston ulkoisista asiakaskannoista, joka sijaitsi palveluntarjoajan palvelimella. Murron kohteeksi joutuneiden asiakkaiden tiedot ovat peräisin netissä tehdyistä tilauksista.

Poliisi otti yhteyttä Lämpöpuistoon 8.11.2011, jolloin kerrottiin yrityksen joutuneen mahdollisen tietovuodon uhriksi. Tämän jälkeen verkkokauppa suljettiin. Poliisi tutkii tietomurtorikosta yhdessä Lämpöpuiston kanssa.

Maksuton palvelunumero 0800 19292 vastaa asiakkaiden tiedusteluihin. Palvelunumero voi ajoittain ruuhkautua, joten vastaukset yleisimpiin kysymyksiin löytyvät myös osoitteesta www.lampopuisto.fi.

Poliisi muistuttaa, että henkilötietojen julkaisemisen vuoksi ei ole syytä erityiseen huoleen. Suurimmalle osalle siitä ei todennäköisesti ole seurauksia. Jos jatkossa kuitenkin ilmenee jotain poikkeuksellista, on syytä jatkotoimiin. Lisätietoja löytyy osoitteesta www.krp.fi

Lisätietoja medialle antaa:

Osmo Puisto, toimitusjohtaja