Lentäjät saavuttivat työehtosopimuksen

Suomen Liikennelentäjäliitto (SLL) ja Finnair ovat päässeet sopuun yli vuoden kestäneissä TES-neuvotteluissa. Sovinto tarkoittaa lakon välitöntä purkamista.

SLL:n valtuusto hyväksyi tänään illalla valtakunnansovittelija Esa Lonkan laatiman sovintoesityksen kaksivuotisesta työehtosopimuksesta, joka suojaa lentäjien työpaikkoja ja tuo samanaikaisesti mittavat kustannussäästöt Finnairille. - Meille tärkeät asiat, eli työn ulkoistaminen ja työpaikkojemme säilyvyys, oli sovintoesityksessä riittävästi huomioitu. Uusi työehtosopimus suojaa meitä irtisanomisilta ja lomautuksilta vuoden 2010 loppuun, kertoo SLL:n puheenjohtaja Kristian Rintala. Neuvotteluissa eniten hiertänyt kysymys ulkopuolisen työvoiman käytöstä saatiin ratkaistua lentäjiä tyydyttävästi. Uusi sopimus sallii ulkoistamisen tietyissä rajoissa. Käytännössä Finnair voi ulkoistaa esimerkiksi suunnittelemansa kaksi suihkukonetta Finncommille, mutta niin, että lennot näillä koneilla operoidaan Finncommin, ei Finnairin lentoina. - Meille sillä on merkittävä ero, lentääkö Finnairin koneita ulkopuoliset pilotit vai vuokraako Finnair koneensa ulkopuoliselle yhtiölle lennettäviksi, Rintala selvittää. - Uusi sopimus ei siis edelleenkään estä ulkoistamista, kuten vanhakaan sopimus ei estänyt. Tällä sopimuksella voimme kuitenkin varmistaa, että työpaikkojamme ei ulosliputeta noin vain, Rintala jatkaa. Uusi työehtosopimus tuo mittavia kustannussäästöjä Finnairille. Lentäjät suostuivat muun muassa leikkaamaan viisi prosenttia palkoistaan ja sitoutuivat 13 prosentin yksikkökustannussäästöihin. Yhteenlaskettuna nämä vastaavat työnantajan julkisuudessa väläyttämää 20 miljoonan euron säästötavoitetta. - Nämä samat kustannussäästöt tarjosimme työnantajalle jo ennen lakkoa. On harmi, että jouduimme menemään lakkoon, joka aiheutti yhtiölle vain kustannuksia, kun samaan lopputulokseen olisimme voineet päästä ilman työtaisteluakin, Rintala pohtii. - Erityisen ikävä lakko oli tietenkin matkustajien kannalta. Pahoittelemmekin kaikille matkustajille koitunutta haittaa, Rintala sanoo. Vaikka lentäjät olivat valmiita säästötalkoisiin ilman lakkoakin, pilotit eivät pidä työnseisausta merkityksettömänä. Työtaistelun ansiosta Finnairin koneita lentävät jatkossakin Finnairin ammattitaitoiset lentäjät.