Malmön ooppera siirtyy ensimmäisenä täysin digitaaliseen äänentoistoon

Analogisen ja digitaalisen äänen eroa voidaan verrata eroon normaali- ja teräväpiirtotarkkuuden televisiokuvassa. Malmön ooppera Etelä-Ruotsissa on ensimmäinen digitaaliseen äänentoistoon siirtynyt ooppera. Sony Professional on toimittanut oopperalle ensimmäisen täysin digitaalisen langattoman mikrofonijärjestelmän.

”Yleisömme pääsee nauttimaan täysin uudenlaisesta äänielämyksestä. Laulajien äänet ovat merkittävästi selkeämmät ja kuiskaukset lavalla kuulostavat lähes kuiskauksilta kuulijoiden korvaan”, kertoo Malmön oopperan äänipäällikkö Bengt Frienholt.

Muutoksen takana on uusi EU-direktiivi, joka myöntää uusia lähetystaajuuksia teattereille ja konserttisaleille. Ruotsi on ensimmäinen taajuudet käyttöön ottanut Euroopan maa ja sen tavoitteena on saada muutostyö valmiiksi vuoden 2010 loppuun mennessä.

”Musiikkiteatterit ja oopperat tulevat kokemaan äänivallankumouksen. Pelkästään Ruotsissa lukuisat teatterit ja konserttisalit joutuvat ottamaan uuden teknologian käyttöönsä lyhyen ajan sisällä”, kertoo Ronny Sjöstrand Malmön oopperan uudistustyötä johtavasta Arva Trading -yhtiöstä.

Käyttöön otettava teknologia on vastikään kehitetty Sonyn laboratoriossa Japanissa. Asennustyöt ovat jo käynnissä.

”Olemme erittäin innoissamme voidessamme osallistua tähän pioneerityöhön ja viedä ääniteknologiaa eteenpäin. Siinä missä monet toimijat ainoastaan yhdistelevät olemassa olevia komponentteja Sony kehittää uutta omaa teknologiaansa kuvan ja äänen laadun parantamiseksi. Siksi meillä on alalla vain vähän kilpailijoita”, sanoo Sony Professionalin media-asiakkaista vastaava Henrik Felixon.

”Meillä on aina ollut rohkeutta ottaa käyttöön uusia ja testaamattomia ratkaisuja ja haluamme olla teknisen kehityksen eturintamassa. Sonyn järjestelmä mahdollistaa useiden kanavien käytön samalla taajuusalueella. Voimme myös kauko-ohjata 50 digitaalista taskulähetintä”, Bengt Firenholt kertoo.

Uuden äänijärjestelmän asennustyöt valmistuvat ”Singing in the rain”-esityksen ensi-iltaan mennessä elokuun lopussa.

Malmö Opera

Catarina Ek, lehdistö
catarina.ek@malmoopera.se, +46 703 58 90 71

Bengt Frienholt, äänipäällikkö, +46 703 58 90 76