Näin teet valuutta- ja raaka-ainekauppaa kotisohvaltasi

Suomalainen United Bankers tarjoaa ensimmäisenä Suomeen reaaliaikaisen osake-, futuuri-, valuutta- ja CFD-johdannaiskaupan mahdollistavan onlinejärjestelmän. UB Tradegate tuo kaupankäyntiin myös joukon täysin uusia ominaisuuksia, kuten graafeihin perustuvan Visual Tradingin. Demotunnuksilla voit kokeilla kaupankäyntiä ilmaiseksi.

”Suomesta on pitkään puuttunut trading-kulttuuri”, sanoo UB Tradegate Oy:n <b>Marcus Björkstén.</b> ”Meillä on paljon osakesijoittajia, mutta nopeaan kauppaan tarvittavat työkalut ovat olleet puutteellisia. Esimerkiksi valuutalla tai raaka-ainefutuureilla käytävä kauppa on ollut mahdollista lähinnä suurille toimijoille eikä reaaliaikaista kaupankäyntijärjestelmää ole ollut näille instrumenteille lainkaan tarjolla. UB Tradegate tasoittaa pelikenttää tuomalla kaupankäyntiin helppokäyttöisen, reaaliaikaisen ja hinnoittelultaan edullisen työkalun.”

UB Tradegate mahdollistaa paitsi perinteisen osakekaupan, myös raaka-aine- ja osakeindeksifutuuri-, CFD- sekä valuuttakaupan. Online-kaupankäyntijärjestelmän avulla voidaan hyödyntää markkinaliikkeitä joustavasti sekä nousu- että laskusuhdanteessa.

CFD on Pohjoismaissa verraten uusi instrumentti. Sen avulla kurssiliikkeitä voidaan hyödyntää sekä ylös- että alaspäin tapahtuvissa muutoksissa. CFD-kaupassa ostaja omistaa osakkeiden sijaan sopimuksen, joka oikeuttaa osakkeen kurssimuutoksiin ja osinkotuottoihin. Kaupankäynti vakuutta vastaan mahdollistaa sen, että kaupan koko voi ylittää oman pääoman moninkertaisesti. CFD:n kautta osakkeiden "shorttaaminen" eli lyhyeksi myyminen on yhtä helppoa kuin ostaminenkin.

”UB Tradegate tuo ensimmäistä kertaa pääsyn kaikille maailman finanssimarkkinoille. Uskomme, että Suomessa on potentiaalia myös perinteisen osakesijoittamisen ulkopuolella tapahtuvaan kaupankäyntiin kunhan työkalut ovat kunnossa”, sanoo Björkstén.

<b>Raaka-aineriskiltä suojautuminen pk-yrittäjien ulottuville</b>

”Järjestelmästä hyötyvät erityisesti yrittäjät, joiden liiketoimintaan liittyy raaka-aineriski. Tällaisia yrityksiä ovat esimerkiksi kuljetusyrittäjät, joiden toimintaan öljyn hinta vaikuttaa merkittävästi tai maanviljelijät, jotka ovat riippuvaisia viljan hinnasta. Futuureilla voidaan suojautua raaka-aineriskiä vastaan, mutta kaupankäynti on aikaisemmin ollut erittäin hankalaa pk-yrityksille.”

Järjestelmässä on myös joukko ominaisuuksia, joita ei ole aikaisemmin nähty osakekauppajärjestelmissä. Visual Tradingin avulla osto- tai myyntitarjouksia voidaan antaa suoraan reaaliaikaisen graafin avulla. Tavoitetaso asetetaan graafiin yksinkertaisesti vetämällä viiva haluttuun kohtaan. ”Ominaisuudesta on oltu erittäin kiinnostuneita”, sanoo Björkstén.

Suomalaiseen United Bankers -konserniin kuuluva UB Tradegate Oy toimii välittäjänä, joka tekee tulonsa kaupankäynnistä perittävillä komissioilla. ”Haluamme, että asiakkaamme tekevät tulosta ja siksi kerromme rehellisesti myös kaupankäynnin riskeistä.”

UB Tradegate on kenen tahansa kokeiltavissa. Osoitteessa www.ubtradegate.fi voi ladata ohjelman demoversion ilmaiseksi. Windowsissa toimiva järjestelmä näyttää osake-, valuutta-, johdannais- ja futuurikurssit reaaliaikaisesti. Kaupankäyntiä voi järjestelmän avulla harjoitella helposti virtuaalirahalla. Järjestelmä on UB Tradegate Oy:n kehittämä ja omistama ohjelma. UB Tradegate toimii United Bankers Securitiesin sidonnaisasiamiehenä.