OpusCapitan toimitusjohtaja vaihtuu

Filosofian maisteri Kimmo Kauranen, 46, siirtyy Itella Informationista OpusCapita Oy:n toimitusjohtajaksi 1.1.2012 alkaen. OpusCapitan nykyinen toimitusjohtaja Kari J. Mäkelä siirtyy yhtiön hallituksen jäseneksi.

Tampereen yliopistossa tietojenkäsittelyoppia opiskellut Kimmo Kauranen tulee OpusCapitalle Itella Informationista, jossa hän toimi vuodesta 2007 viisi vuotta myynti- ja markkinointijohtajana. Tätä ennen hän toimi Fujitsu Services Oy:ssä yli kymmenen vuoden ajan eri liiketoimintojen vastuutehtävissä.

Kaksi vuotta Kauranen vietti perheineen Norjassa, jossa hän oli tiimeineen integroimassa Posten Norgelta ostetun informaatiologistiikan yrityksen osaksi Itella Informationia. Lähtökohta ei ollut helpoin, tappiollinen tausta ja vuoden 2008 talouskriisi vaikeuttivat asiaa. Nykyään Norjan tytäryhtiö on vahvasti kannattava ja orgaanisessa kasvussa.

”Norjalaisilla oli tapana purkaa ongelma pieniin palasiin ennen ratkaisua, kun suomalaisilla on tapana tehdä nopeita päätöksiä”, Kauranen kiteyttää kulttuurieroja norjalaisten ja suomalaisten johtamistavassa.

OpusCapita, joka on nykyisin osa Itella Informationia, on Kaurasen mukaan erittäin innovatiivinen ohjelmistokehitystalo, jonka keskeistä osaamista on kassavirtaprosessien hallinta ja niiden automatisointi.

”OpusCapitassa on innovatiivinen tekemisen meininki. Uskon, että Itella Informationista tuon mukanani myyntivahvuutta, erityisesti ratkaisumyynnin osaamista sekä näkemystä tuotteiden lanseeraamisesta uusille markkinoille”, erittelee Kauranen osaamistaan.

Kauranen kuvailee itseään avoimeksi, asiakeskeiseksi, ymmärtäväiseksi, energiseksi – ja hänellä on tahto saada asiat tapahtumaan. Näistä ominaisuuksista muodostuu Kaurasen johtamistapa.

Työn ulkopuolella Kauranen harrastaa liikuntaa monipuolisesti sekä yhdessäoloa perheen kanssa, johon kuuluu vaimo Kristiina ja kaksostyttäret.

Kimmo Kauranen, myyntijohtaja
Itella Information Oy
kimmo.kauranen (at) opuscapita.com

Lyhyesti OpusCapitasta

OpusCapita auttaa organisaatioita kehittymään ketterämmiksi ja tehokkaammiksi automatisoimalla kassavirtoja. Lähes 30 vuoden kokemus kassanhallinnan ja treasuryn ratkaisuista on mahdollistanut ohjelmistot ja palvelut, joiden ansiosta OpusCapita on eurooppalainen vertailukohta kassavirtojen automatisoinnissa. Yhtiö investoi tuotekehitykseen merkittävästi yli toimialan keskiarvon ja kehittää maailman käyttäjäystävällisimpiä talousohjelmistoja.

OpusCapitalla on 140 työntekijää Helsingissä, Tampereella, Tukholmassa ja Kööpenhaminassa. Yhtiö perustettiin Suomessa vuonna 1984 ja on heinäkuusta 2011 alkaen ollut Itella Informationin omistuksessa.