Palvelualan toimijat nousivat Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksessa

Great Place to Work® Institute Finlandin toteuttama Suomen parhaat työpaikat -tutkimus on jälleen valmistunut, ja tutkimuksessa parhaiten menestyneet yritykset jaettu kolmelle listalle. Tänä vuonna pienten organisaatioiden kärjessä komeilee listalla ensimmäistä kertaa mukana oleva yhdysvaltalainen lääkeyhtiö Amgen. Yleisen sarjan kärkipaikkaa pitää jälleen Euroopan parhaaksi työpaikaksi viime vuonna valittu ohjelmistoyhtiö Futurice. Suurten organisaatioiden sarjassa ensimmäisellä sijalla on jo kolmatta kertaa huonekalujätti IKEA. Sarjan viiden parhaan joukkoon ylsivät uusina tulokkaina ravintola-alalta Katri Antell ja McDonald’s.

Suomen parhaat työpaikat 2013 -listalla olevat 50 organisaatiota loivat Suomeen vuonna 2012 yli 600 uutta työpaikkaa työllistäen yhteensä noin 11 500 työntekijää. Parhaat organisaatiot ovat myös haluttuja työnantajia, ja saivat vuoden 2012 aikana yhteensä 55 000 työhakemusta. Viimeksi päättyneellä tilikaudella organisaatioiden kasvu liikevaihdollisesti mitattuna oli keskimäärin 18 prosenttia.

– Julkaisemamme Suomen parhaat työpaikat 2013 -tutkimus näyttää, että erinomainen työpaikka voidaan luoda yrityksen koosta ja omistuspohjasta riippumatta mille tahansa toimialalle. Lähivuodet tulevat osoittamaan, että yrityksen johtohenkilöillä ei ole enää mahdollisuutta valita haluavatko rakentaa hyvän työpaikan. Kilpailukyvyn saavuttamiseksi heidän on pakko, Great Place to Work® Institute Finlandin toimitusjohtaja Panu Luukka sanoo.

Kotimaisuus korostuu listalla tänäkin vuonna. Viidestäkymmenestä palkitusta organisaatiosta peräti 34 on suomalaissyntyisiä. Paikkakuntakohtaisesti tarkasteltuna listalta löytyy yrityksiä pääkaupunkiseudun lisäksi Joensuusta, Jyväskylästä, Kuopiosta, Lappeenrannasta, Mikkelistä, Oulusta, Seinäjoelta, Lahdesta, Tampereelta ja Turusta.

Tutkimukseen osallistui organisaatioita monipuolisesti eri toimialoilta. Suurten organisaatioiden sarjassa uudet, ilahduttavat ensikertalaiset ovat ravintola-alan nousijat Katri Antell ja McDonald’s

– McDonald’sin menestys tutkimuksessa ei tullut meille yllätyksenä. Monelle nuorelle, maahanmuuttajalle ja osatyökykyiselle ensimmäisen työpaikan tarjoava McDonald’s pääsi vuonna 2012 yhdeksän muun Euroopan maan parhaiden työpaikkojen joukkoon. McDonald’s on yksi maailman suurimmista koulutusorganisaatioista, ja sen kattojen alla koulutetaan Suomessakin vuosittain satoja esimiehiä. Toivomme, että tänään Suomen McDonald’sille ja kaikille McDonald’s yrittäjille annettu tunnustus nostaa yrityksen ja siellä työskentelevien henkilöiden arvostusta työmarkkinoilla entisestään, Luukka sanoo.

Tutkimuksessa listapaikkansa säilytti kymmenennen kerran Microsoft, joka nousi yleisessä sarjassa viime vuoden neljänneltä sijalta tämän vuoden hopeapaikalle. Suurten organisaatioiden sarjassa mukana on kahdeksatta kertaa Yliopiston Apteekki. Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksen muita kestomenestyjiä ovat muun muassa 3 Step IT, joka on listalla seitsemättä kertaa, sekä Newsec, SAS Institute, SBS Finland, Scandinavian Marketing Gainer ja SICK, jotka sijoittuivat listalle kuudetta kertaa. Uusia organisaatioita listalla on tällä kertaa 12.

– Suomen parhaat työpaikat 2013 -tutkimukseen osallistui tänä vuonna yli 35 000 suomalaista työntekijää. Tutkimuksen osana suoritettavan Trust Index© -henkilöstökyselyn tulokset kertovat työntekijöiden ja organisaation johdon välisen luottamussuhteen vahvistumisesta parhaissa työpaikoissa. Yhdeksän kymmenestä listaorganisaatioiden työntekijästä kokee työpaikkansa todella hyväksi, kun keskimäärin luku on suomalaisyrityksissä kuusi kymmenestä. Työntekijöiden hyvä kokemus työpaikastaan näkyy yrityksessä parempana tuottavuutena, niin taantumassa kuin nousukaudella, Luukka toteaa.

Suomen parhaat työpaikat -tutkimus on toteutettu vuodesta 2002 lähtien. Tutkimuksessa selvitetään työntekijöiden kokemusta työpaikastaan Trust Index© -henkilöstökyselyllä sekä yrityksen organisaatiokulttuurin rakenteita ja käytänteitä selvittävällä Culture Audit© -analyysillä. Tutkimuksen pisteytyksestä 2/3 tulee työntekijöiden kokemuksesta ja 1/3 johtamiskäytänteistä. Tänä vuonna listalle pääsi 35 prosenttia tutkimukseen osallistuneista organisaatioista, joita oli yhteensä 142.

Suomen parhaat työpaikat 2013 -lista julkaistaan 15.2.2013 klo 9 osoitteessa www.greatplacetowork.fi ja www.talouselama.fi. Listayritykset ja niiden johtajat esittäytyvät tarkemmin 1.3.2013 lähtien osoitteessa www.parempityoelämä.fi.

Suomen parhaat työpaikat 2013

Suuret yritykset (500 + työntekijää)

1. IKEA, Espoo
  2. Diacor terveyspalvelut, Helsinki
  3. Yliopiston Apteekki, Helsinki
  4. Katri Antell, Oulu
  5. McDonald´s, Helsinki

Yleinen sarja (50–499 työntekijää)

1. Futurice, Helsinki
  28. DMP, Helsinki
  29. Vaadin, Helsinki
  30. Scandinavian Marketing Gainer, Helsinki

Pienet yritykset (15–49 työntekijää)

1. Amgen, Espoo
  2. SICK, Vantaa
  3. Frami, Seinäjoki
  4. Kartanokylpylä Kaisankoti, Espoo
  5. Kärkimedia, Helsinki
  6. Mainostoimisto Ilme, Lahti
  7. Efima, Helsinki
  8. Mars Finland, Helsinki
  9. Borenius & Co, Helsinki
  10. Estime, Helsinki
  11. ComIQ, Helsinki
  12. Marski Data, Mikkeli
  13. Visma Severa, Lappeenranta
  14. Saanio & Riekkola, Helsinki
  15. WWF Suomi, Helsinki

Lisätiedot:

Panu Luukka, toimitusjohtaja
Great Place to Work® Institute Finland

Puh. 040 530 0889, panu.luukka@greatplacetowork.fi

Great Place to Work Institute

Great Place to Work® Institute on maailmanlaajuinen tutkimus- ja konsulttiyhtiö, joka toimii 45 maassa. Vuosittain GPW Institute tutkii yli 6 000 organisaatiota maailmanlaajuisesti ja sen Trust Index© -henkilöstökyselyyn vastaa vuosittain yli 2 5000 000 eri organisaatioiden työntekijää. Vuonna 1991 perustetun GPW Instituten tavoitteena on rakentaa parempaa yhteiskuntaa auttamalla yrityksiä kehittymään paremmiksi työpaikoiksi. GPW Institute käyttää kehittämiään Trust Index© -henkilöstökyselyä sekä Culture Audit© -johtamiskäytäntöselvitystä mm. Euroopan parhaat työpaikat -listan sekä maakohtaisten listojen laadinnassa.