Salesforce Chatter on yritysten Facebook

Salesforce Chatter tuo työntekijöiden tekemiset, asiakkuudenhallinnan ajankohtaiset päivitykset ja dokumenttien muutokset yhteen tietovirtaan. Mallia on otettu sosiaalisen median sovelluksista, kuten Facebook ja Twitter.

Salesforce.comin uusi Chatter tuo kuluttajamaailmasta tutut sosiaalisten verkostojen elementit yrityskäyttöön. Yritykset voivat kommunikoida ja tehdä yhteistyötä reaaliajassa omassa yksityisessä ja tietoturvallisessa sosiaalisessa verkossaan samalla tavoin kuin työntekijät tekevät vapaa-ajallaan Facebookissa tai Twitterissä. Chatter yhdistää sisällön, sovellukset ja käyttäjät. Kuluttajasovellusten tapaan Chatterissä työntekijät voivat kertoa muille mitä ovat tekemässä tilapäivitysten avulla sähköpostiketjujen tai neuvottelupuhelujen sijaan. Työntekijöiden lisäksi myös yrityksen sovellukset ja sisältö tuottavat jatkuvaa syötettä tai uutisvirtaa. Kun esimerkiksi tarjouksen deadline lähestyy tai asiakascase eskaloituu, asiakkuudenhallintajärjestelmä muistuttaa tästä syötteessä. Myös sisältö, kuten erilaiset dokumentit, voivat kertoa niihin tehdyistä muutoksista syötteessä samalla tavoin kuin Facebook muistuttaa ystävien lisänneen uusia kuvia sivuilleen. Olemassa olevia sosiaalisia verkostoja päästään sovelluksen avulla hyödyntämään tehokkaammin. Relevantteja Twitter- tai Facebook-syötteitä voidaan ohjata automaattisesti Chatteriin. Kuten kaikki salesforce.comin sovellukset, myös Chatter toimii suoraan mobiililaitteissa, kuten iPhonessa, Windows Mobile tai BlackBerry-puhelimissa. ”Miksi tiedän paljon enemmän tuntemattomien ihmisten elämästä Facebookin kautta kuin tiedän omien työntekijöideni tekemisistä”, kysyi Salesforcen toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Marc Benioff Chatterin julkistustilaisuudessa Dreamforce-tapahtumassa tällä viikolla. ”Salesforce Chatterin ansiosta yritykseni twiittaa minulle. Työntekijäni pääsevät käyttämään sellaisia yhteistyön muotoja joita he jo valmiiksi rakastavat.” Chatter-sovelluksen lisäksi Salesforce julkisti Chatter platformiksi nimetyn alustan, jonka päälle yritykset voivat rakentaa omia sosiaalisia sovelluksiaan. Samalla kaikki 135 000 jo olemassa olevaa Force.comille tehtyä sovellusta muuttuvat sosiaalisia elemettejä tukeviksi. Chatter-alusta tarjoaa monipuoliset valmiit työkalut sosiaalisten elementtien lisäämiseksi uusiin tai olemassa oleviin sovelluksiin. Chatter-rajapinnan avulla mikä tahansa force.com-sovellus saadaan kommunikoimaan Chatter-syötteen kanssa. Viime vuonna julkaistun Google-kehittäjätyökalun avulla myös Google Apps- ja Apps Engine -sovellukset saadaan puhumaan Chatterille. Myös Facebookia ja Twitteriä varten on julkaistu samankaltaiset työkalut. ”Toimiva yhteistyö yrityksissä on muutakin kuin ihmisten yhdistämistä. Kun myös sovellukset ja sisällöt keskustelevat keskenään, on yhteistyö todella puhjennut kukkaan yrityksessämme”, kertoo Daniel R. Chiazza Harris Interactivesta. ”Twitterin kantava ajatus on avoimen tiedonvälityksen positiivinen vaikutus maailmanlaajuisesti. Näemme Chatterissa paljon samaa inspiraatiota. Uskomme että työntekijät löytävät sen avulla enemmän ja tärkeämpää informaatiota nopeammin”, sanoo Twitterin tuotepäällikkö Jason Goldman. Salesforce Chatter on saatavilla ensi vuoden alkupuolella ja se sisältyy kaikkiin yhtiön maksullisiin CRM- ja Force.com -tunnuksiin. Sen voi ottaa käyttöön myös erillisenä ratkaisuna ilman Salesforce-tunnuksia, jolloin se maksaa 50 dollaria käyttäjää kohden sisältäen Chatterin, Salesforce Content- ja Force.com-alustat. Lisää Chatterista voi lukea osoitteessa www.salesforce.com/chatter. Twitterissä Salesforcen tunnus on @salesforce. Chatterin toimintaa kuvaava havainnollinen video löytyy osoitteessa: http://www.youtube.com/watch?v=y3-pEDst3uk