Sony ottaa käyttöön televisioiden energialuokitukset

Sony on ottanut vuoden 2011 BRAVIA-televisiomallistossa käyttöön energialuokituksen, joka helpottaa ympäristötietoisten kuluttajien valintoja. Uusi EU-lainsäädäntö televisioiden energialuokituksista tulee virallisesti voimaan vuoden 2011 lopussa.

Vakioidut energialuokitukset varmistavat, että asiakkaalla on mahdollisuus tutustua yksityiskohtaisiin energialuokituksiin. Sony on tuonut standardisoidut EU-merkinnät kaikkien nykyisin myynnissä olevien TV-mallien pakkauksiin. Merkinnät ovat tulleet vuoden 2011 BRAVIA-televisioiden pakkauksiin huhtikuussa 2011. Varsinainen EU-laki, joka tekee standardoiduista energiamerkinnöistä pakollisia kaikille televisioiden valmistajille ja toimittajille, tulee voimaan 30. marraskuuta 2011.

“Energiankulutus on tärkeä tekijä televisiota ostettaessa, eikä vähiten siksi, että televisiot voivat tuottaa jopa 10 % keskimääräisen talouden sähkölaskusta2. Valitsemalla oikean tuotteen kuluttajat voivat säästää rahaa ja samalla pienentää hiilijalanjälkeään. Toivotamme uudet säädökset tervetulleiksi ja otamme energialuokitukset käyttöön saman tien. Näin asiakkaamme ovat tietoisia BRAVIA-televisioiden energiatehokkuudesta”, kertoo Dr. Thomas Fischer, General Manager, Environmental Affairs, Sony Europe.

30. marraskuuta 2011 kaikkien valmistajien televisiot tulevat sisältämään energialuokituksen asteikolla A-G. Suurin osa Sonyn BRAVIA-tuotteista on jo saanut A- tai B-luokituksen, eikä yksikään tuotteista ole saanut C-luokkaa huonompaa luokitusta. Lisäksi monissa BRAVIA-malleissa on sisäänrakennettuja ekologisia ominaisuuksia, kuten läsnäolotunnistin (Presence Sensor), joka tunnistaa ja vähentää virran kulutusta kun TV:n edessä ei ole ihmisiä ja älykäs läsnäolotunnistin (Intelligent Presence Sensor), joka vähentää virran kulutusta kun televisiota ei katsella.

Ympäristömääritykset kaikille vuoden 2011malliston Sony BRAVIA-tuotteille löytyvät verkosta, ja sieltä löytyy myös energialuokitus jokaiselle myynnissä olevalla mallille. Merkit sisältävät arvion jokaisen tuotteen vuosittaisesta energiankulutuksesta.

Sony on sitoutunut vähentämään tuotteidensa keskimääräistä energiankulutusta 30 % tilikausien 2008 ja 2015 välisenä aikana. Energiakulutuksen vähentäminen Sonyn tuotteissa on osa yrityksen globaalia Road to Zero -ympäristösuunnitelmaa, jonka tavoitteena on saavuttaa nollataso hiilijalanjäljessä vuoteen 2050 mennessä.

Lisätietoa televisioiden energialuokituksesta löytyy osoitteesta: http://www.sony.co.uk/hub/lcd-television/benefits/design/article/id/1237480740173.

Sony, Nordic Product Manager Torbjörn Sjöving
torbjorn.sjoving@eu.sony.com, +46 8 585 45000

Tai
Viestintätoimisto Taitomylly, Heli Virtanen, 010 239 3304 tai sony.press@taitomylly.fi

Tietoja Sonysta
Sony on johtava kansainvälinen ääni-, kuva-, viestintä- ja informaatiotekniikan kehittäjä niin yksityis- kuin ammattituotteissa ympäri maailman. Sony tunnetaan sen AV-tuotteista, kuten BRAVIA™-teräväpiirtotelevisioista, Cyber-shot™-digikameroista, Handycam®-videokameroista ja Walkman®-MP3-soittimista sekä VAIO™-tietokoneista ja ammattilaisten teräväpiirtoisista broadcasting-välineistä, kuten XDCAM™ HD. Sony tarjoaa teräväpiirtoisia tuotteita tuottamisesta esittämiseen. Sen elektroniikka, musiikki, kuvat, pelit ja online-liiketoiminta tekevät yhtiöstä maailman johtavan viihdebrändin. Sony työllistää noin 170 000 työntekijää maailmanlaajuisesti.

Sony tekee pitkäaikaista yhteistyötä jalkapallon parissa. Se on UEFA Champions Leaguen virallinen sponsori vuoteen 2012 saakka, FIFA:n virallinen kumppani vuoteen 2014 saakka sekä kansainvälinen FIFA World Cup™ -sponsori vuosina 2010 sekä 2014.

Lisätietoja Sony Europesta saa osoitteeesta http://www.sony-europe.com ja http://www.sony-europe.com/presscenter

“Sony”, “BRAVIA”, PlayStation 3 ja “VAIO” ovat Sonyn rekisteröityjä tavaramerkkejä. “PlayStation” on Sony Computer Entertainment Inc.:n rekisteröity tavaramerkki. Muut mainitut tavaramerkit ovat rekisteröity omille omistajilleen.