Sonylta maailman ensimmäinen 3D-ulkotuotantoauto livetapahtumien televisiointiin

Sonyn uusi 3D-ulkotuotantoauto tuo livetapahtumat kolmiulotteisina olohuoneisiin. Sky-mediayhtiö lähettää livetapahtumat 3D:nä 1,6 miljoonaan brittikotitalouteen.

Sony Professional rakentaa maailman ensimmäisen 3D-ulkotuotantoauton brittiläisten BSkyB- ja Telegenic -yhtiöiden kanssa. Huhtikuussa 2010 toimitettava auto on suunniteltu live-tapahtumien 3D-tuotantoon ja lähettämiseen. Yhtiöt ovat tehneet yhteistyötä projektin parissa puolitoista vuotta, ja nyt valmistuva ulkotuotantoauto luo standardit 3D-tuotantoon pitkälle tulevaisuuteen. Sky lanseeraa Britannian ensimmäisen 3D-kanavan kuluvana vuonna. Se välitetään koteihin yhtiön olemassa olevaa HD-lähetysjärjestelmää käyttäen. Nykyiset Sky-yhtiön HD-digiboksit riittävät vastaanottoon, mutta katselua varten kotitalouksien on hankittavat 3D Ready -televisio. Ensimmäisen 3D- ulkotuotantoauton välittämää livetapahtumien kuvaa on mahdollista seurata kaikkien suurimpien laitevalmistajien 3D-televisioilla. “Kuten CES-messuilla tekemämme julkistukset osoittivat, 3D kuuluu selkeästi Sonyn painopistealueisiin kuluvana vuonna. Nyt kyseessä oleva julkistus vahvistaa ammatilaispalveluidemme johtoasemaa ulkotuotantoauto- markkinoilla”, kertoo Sony Professionalin markkinointijohtaja David Bush. ”Uusi ulkotuotantoautomme on osoitus siitä, kuinka toimiva yhteistyö asiakkaidemme kanssa aina tuotekehityksestä ja suunnittelusta tuotantoon tuottaa parhaan lopputuloksen.” Skyn 3D-kokeilut alkoivat maaliskuussa 2008, kun kanava kuvasi Ricky Hattonin ja Juan Lazcanon nyrkkeilyottelun Manchesterissa ja lähetti sen jälkilähetyksenä olemassa olevaa verkkoaan käyttäen. Viime marraskuussa Sky kuvasi tenniksen ATP-kiertueen loppuottelun. Kokeilussa käytettiin Sonyn tuoretta ”3D Processor Box” -tekniikkaa jonka avulla voitiin lähettää suoraa, korjattua 3D-kuvaa. Sky käyttää samantyyppistä lähetystekniikkaa ja pitkälti samanlaista työkulkua nykyisessä 2D-tarjonnassaan, joten kokeilut eivät vaatineet muutoksia kuluttajien HD-digibokseihin. Basingstokessa rakennettava 3D-ulkotuotantoauto on suunniteltu Telegenic-yhtiön tuella Sonyn Professional Services -yksikössä. “Sky on aina työskennellyt arvostettujen yhteistyökumppaneiden, kuten Sonyn ja Telegenicin, kanssa kehittäessään uusia palveluja kuluttajilleen. Tänä vuonna Sky tekee historiaa lähettäessään kanavallaan 3D-sisältöä, kuten live-urheilua, jota voi potentiaalisesti katsoa 1,6 miljoonaa kotitaloutta”, sanoo Sky Sportsin johtaja Darren Long. Ulkotuotantoauto sisältää HDR-1500R -kameroita ainutlaatuisella T-block –lisävarusteella ja 3D-kuvaukseen tarkoitetulla kiinnityslaitteella, jolla kaksi HDTV kameraa saadaan äärimmäisen tarkasti vierekkäin. Kuvavirtaa miksataan MSV-8000G Vision -mikserillä, joka kykenee vastaanottamaan Dual Stream -stereosignaaleja ikään kuin ne tulisivat yhdestä lähteestä. Näin kuvavirtaa voidaan kontrolloida samalla tavoin kuin 2D-tuotannossa ja työnkulusta saadaan toimiva. Sony Professionalin tiimi ratkaisi joukon teknisiä reaaliaikaiseen 3D-lähetykseen liittyviä haasteita Skyn ja Telegenicin kanssa. Osa tästä kokemuksesta sisältyy 3D-prosessointiyksikköön, joka on suunniteltu helpottamaan monitorointia ja korjaamaan livesignaalia autossa. Uutuustuote lanseerataan myöhemmin tänä vuonna. Telegenic on tehnyt Skyn ja Sony Professionalin kanssa yhteistyötä jo pitkään. Nyt julkistettu ulkotuotantoauto on jo toinen Sonyn Telegenicille rakentama auto kahden vuoden aikana. ”Kun aloitimme projektin, Sony oli luonnollinen valinta yhteistyökumppaniksi. Luotamme heidän työntekijöihinsä ja teknologiaansa. Olemme työskennelleet kovasti mullistaaksemme livetuotannon, ja Sonyn ammattitaidon ansiosta kaikki laitteet kautta koko työnkulun tukevat 3D-tuotantoprosessia”, sanoo Telegenicin toimitusjohtaja Peter Bates. Aikaisemmin tänä vuonna Sony Electronics ja All Mobile Video julkistivat yhteistyönsä 3D:tä tukevan HD-ulkotuotantoauton rakentamisesta. Uusi auto on valmis näillä näkymin tulevana kesänä, ja sitä tultaneen käyttämään lukuisissa projekteissa urheilutapahtumista viihteeseen. AMV esittelee Tridentiä myös Sonyn osastolla NAB-messuilla 2010.