Sonyn NAB-messujen tuoteuutuudet

Vaikka 3D-livetuotanto oli pääosassa Las Vegasin NAB-messuilla, esitteli Sony myös joukon muita mielenkiintoisia tuoteuutuuksia

Uusi edistyneiden harrastajien käsikamera Sony Professionalin HXR-MC50E on ammattilaisille ja edistyneille harrastajille suunnattu uusi AVCHD-käsikamera. Se on muotoilultaan ja tuntumaltaan lähellä perinteisiä ammattilaiskameroita, käytettävyys ja helppous puolestaan on tuotu mukaan kuluttajakameroista. HXR-MC50E ei tingi ominaisuuksista, mutta kevyen kokonsa vuoksi se on oiva työkalu esimerkiksi freelance-toimittajille tai yritystilaisuuksien kuvaamiseen. Uusi kamera soveltuu erittäin hyvin myös ammattilaisten efekti- tai varakameraksi. Kamerassa on sisäinen kiintolevy, EMC Shotgun -mikrofoni, suurikapasiteettinen akku, laajakulmainen 29,8mm Sony G -objektiivi, parannettu SteadyShot-kuvanvakaaja ja äärimmäisen herkkä R Exmor CMOS -kenno heikkoihinkin valaistusolosuhteisiin. Maailman ensimmäinen oled-monitori ammattikäyttöön Kuluttajanäytöt mullistanutta oled-tekniikkaa käytetään nyt ensimmäistä kertaa maailmassa myös ammattimonitorissa. Oled perustuu valoa tuottaviin orgaanisista materiaaleista valmistettuihin ledeihin, joten tekniikkaa käyttävissä monitoreissa ei tarvita lainkaan taustavaloa. Sonyn Top Emission™-tekniikkaa käyttävän PVM-740 oled-monitorin kontrastisuhde on erittäin suuri ja kuva kirkas jopa päivänvalossa. Korkearesoluutioinen (960 x 540 pikseliä) 7,4” monitori sopii moneen käyttötarkoitukseen, kuten studioeditointiin, ENG- ja EFT-tuotantoon, ulkotuotantoautoihin tai räkkiasennuksiin. Etulevyn painikkeista voidaan säätää suoraan esimerkiksi kirkkautta. Painikkeisiin voi ohjelmoida haluamiaan pikatoimintoja jolloin niitä ei tarvitse hakea menu-valikosta. Monitori sisältää muun muassa waveform-monitorin ja 8-kanavaisen äänentasomittarin. Monitori sisältää komposiittivideo-, 3G/HD/SD-SDI- ja HDMI-liitännät. Se hyväksyy useimmat SD- ja HD-videoformaatit. 3G HDSDI -sisäänmenon avulla monitori toistaa myös SMPTE-standardin mukaiset 1080/50p- ja 1080/60p-formaatit. Uusi langaton mikrofoni Sonyn digitaalinen langaton mikrofonijärjestelmä DWM-01 perustuu pitkään kokemukseen analogimikrofoneista. Sen ääni on lämmin, sävykäs ja erotteleva ja se sopii erityisesti live-esityksiin ja tapahtumiin. RF-signaali on erittäin vakaa ja taajuuksien välillä tapahtuu hyvin vähän interferenssiä. Mikrofonien toimintasäde on yhtä suuri kuin analogijärjestelmissä, mutta niistä tuttua signaalin heikkenemistä ei ilmene. DWM-01 tukee vastaavaan analogijärjestelmään verrattuna puolitoistakertaisen määrän yhtäaikaisia sisääntulevia signaaleja, joten kanavissa on enemmän pelivaraa. Järjestelmä on suojattu äänen kiertämiseltä. RF-signaalin tasoa voi muuttaa. Mikrofoneissa on myös sisäänrakennettu oled-näyttö, josta voi katsoa kanavan, vahvistuksen ja muita arvoja. Sonyn koodekkeja käyttävä DMW-01 ääni on korkealaatuinen ja sen lähetysviive (latenssi) on pieni. Analogi-digitaalimuunnos tehdään suoraan mikrofonissa, joten signaali kulkee digitaalisena koko ketjun läpi. Mikrofoneja on saatavana sekä dynaamisena- että kondensaattorimikrofonina. DWR-RO1D on korkeudeltaan 1U:n laiteräkkiin kiinnitettävä kaksikanavainen langaton vastaanotin.