Sonyn videoeditointiohjelmisto tukee nyt 3D:tä

Sonyn palkittu videoeditointiohjelmisto Vegas Pro on päivittynyt versionumeroon 10.

Sonyn palkittu non-lineaarinen HD-videoeditointiohjelmisto Vegas Pro on päivittynyt versioon 10. Ammattilaisille suunnattu median hakuun, editointiin ja jakamiseen suunniteltu ohjelmisto tukee laajaa joukkoa audio- ja videoformaatteja.

32- ja 64-bittiset Vegas Pro 10 -versiot sisältävät uutena ominaisuutena joukon tehokkaita työkaluja stereoskooppisen 3D-videon käsittelyyn. Uusia ominaisuuksia ovat myös tuki closed caption -tekstitykselle, laajennettu videoefektivalikoima sekä event-tason audioefektit. Myös työnkulkua ja käyttöliittymää on parannettu. Päivitykset auttavat ammattilaisia tuottamaan ja jakamaan mukaansatempaavaa sisältöä televisioon, elokuvateattereihin, verkkoon, DVD:lle sekä Blu-ray-levyille niin kaksi- kuin kolmiulotteisena.

Vegas Pro 10 tärkeimmät uudet ominaisuudet:

• Stereoskooppinen 3D-editointi: käyttäjät voivat tuoda, säätää, editoida, esikatsella ja viedä stereoskooppisia 3D-projekteja ilman lisätyökaluja tai plug-ineja. Ohjelmisto tukee täysin uusinta 3D-televisiotekniikkaa, mutta sen avulla voidaan myös tuottaa ilman 3D-monitoria kaksivärisillä laseilla katsottavaa anaglyfistä kuvaa.
  • Parantunut Closed Captioning -tekstitys: parempi CC-tuki sisältää esikatselun Preview- ja Trimmer-ikkunoissa, mikä lisää tarkkuutta ja tekee editoinnista helpompaa. Muita uusia ominaisuuksia ovat parannettu tuki rivin 21tekstitykselle, HD-SDI-tekstitykselle, tuki useammalle tiedostotyypille sekä mahdollisuus viedä tekstityksiä Sonyn DVD Architect-, RealPlayer-, QuickTime- ja Windows Media Player-ohjelmille sekä YouTubeen.
  • Laajennettu multicam-toiminto: editointia ja esikatselua on helpotettu mahdollisuudella katsoa lähdemateriaalin leikkeitä sekä editoitua ohjelmaa täydellä ruudulla samanaikaisesti.
  • Parannettu tuki järjestelmäkameroiden videolle: parantunut suorituskyky helpottaa ja nopeuttaa suosituksi tulleilla järjestelmäkameroilla kuvattujen videoiden käsittelyä.
  • Track Grouping: ominaisuus nopeuttaa ja helpottaa monimutkaisten projektien organisointia ja hallintaa ryhmittämällä yhteen kuuluvat audio- ja videoraidat.
  • Advanced Transport Controls: käyttöliittymää on viilattu siten että tärkeimmät editointitoiminnot ovat helpommin käytettävissä. Tuottavuus paranee ja työnkulku on intuitiivisempaa.
  • Kuvanvakaaja: uudet vakautustyökalut vähentävät olennaisesti käsivaralta kuvatun materiaalin tärinää ja vapinaa.
  • Video Plug-in -kehittäjätyökalu: Video Effects Plug-in Architecture: Vegas Pro 10 tarjoaa täysin uuden Open Effects Association -standardiin perustuvan video-efektilisäpalikoiden (plug-in) arkkitehtuurin. Alalla vakiintunut avoin standardi kehitettiin johtavien visuaalisia efektejä kehittävien yritysten kanssa. Uuteen arkkitehtuuriin pääsee käsiksi aiempaa tehokkaammalla ja käyttöliittymää automatisoivalla kehittäjätyökalulla (SDK). Kehittyneempi kehittäjätyökalu laajentaa Vegas Pro 10:n saatavilla olevien videoefektien määrää.
  • Laitteistokiihdytetty AVC-enkoodaus: Sonyn AVC-koodekin renderöintinopeus- ja tehokkuus paranee nVidian CUDA-rajapintaa tukevien näytönohjainten avulla.
  • Laitetuki: laitetukea on lisätty muun muassa HD-SDI -adaptereilla, Sonyn NXCAM-kameroilla sekä laajentuneella kirjoittavien DVD- ja Blu-ray -asemien joukolla.
  • Audio Event FX: Vegas Pro 10 mahdollistaa entistä paremman kontrollin audioefektien sijoittelulle sallien niiden liittämisen master-ulostuloon, bus leveliin, track leveliin ja uutena myös event leveliin, mikä lisää joustavuutta moniraitaprojekteissa.
  • Input Busses: ulkoisesta laitteesta tulevaa ääntä on nyt mahdollista tallentaa, miksata ja monitoroida.
  • VU-mittarit: Vegas Pro Mixing Console -näkymään on lisätty VU-mittaus mikä tekee siitä entistä hyödyllisemmän.

Track Meters: Track Meters antaa suoran palautteen äänisignaalista ja nopeuttaa työnkulkua aina tallennuksesta editointiin ja miksaukseen.

Jouni Niiniaho, Key Account Manager, Sony Finland

Puh. 020 742 1200, jouni.niiniaho@eu.sony.com

Sony Professional

Sony Professional on osa Sony Europea ja se on johtava AV/IT-ratkaisujen toimittaja monilla teollisuudenaloilla, mukaan lukien media ja broadcasting, videovalvonta ja jälleenmyynti sekä kuljetus- ja suurtilojen markkinat. Se toimittaa tuotteita, järjestelmiä ja sovelluksia, jotka mahdollistavat digitaalisen, yrityksille ja asiakkaille lisäarvoa tuottavan, audiovisuaalisen sisällön luomisen, muokkaamisen ja jakelun. Sony Professionalilla on yli 25 vuoden kokemus innovatiivisten, johtavien ja poikkeuksellisen laadukkaiden tuotteiden toimittamisesta asiakkailleen. Sonyn Professional Services tarjoaa asiakkailleen asiantuntemusta sekä paikallista osaamista järjestelmien integraatioista ympäri Euroopan. Sony toimittaa yhteistyössä kattavan partneriverkoston kanssa asiakkaiden tarpeita vastaavat ratkaisut yhdistäen ohjelmistot ja laitteistot liiketoiminnallisia tavoitteita palvellen. www.sonybiz.net