Sovintoesitys ei tarjonnut ratkaisua Finnairin lentäjien työtaisteluun

Suomen Liikennelentäjäliiton (SLL) valtuusto hylkäsi tänään valtakunnansovittelija Esa Lonkan esityksen työehtosopimuskiistan sopimisesta. Sovintoesitys ei SLL:n mukaan tarjonnut minkäänlaista ratkaisua lentäjien ulkoistamiskysymykseen. SLL aloittaa kaikkea Finnairin lentoliikennettä koskevan lakon maanantaina 16. marraskuuta klo 00.01.

SLL asetti lakkovaroituksen 30. lokakuuta. Sen jälkeen neuvotteluja uudesta työehtosopimuksesta on jatkettu valtakunnansovittelijan johdolla. Neuvottelut eivät kuitenkaan ole johtaneet tulokseen, ja lentäjät aloittavat lakon. - Olemme valitettavasti ajautuneet tilanteeseen, jossa vaihtoehtoja työtaistelutoimenpiteiden laajentamiselle lakoksi ei enää ole. Valtakunnansovittelijan esitys salli ulkopuolisen työvoiman käytön käytännössä rajattomasti, eikä tarjonnut lentäjille minkäänlaista työnsuojaa. Sellaista esitystä emme voi allekirjoittaa, SLL:n puheenjohtaja Kristian Rintala pahoittelee. - Haluan kaikkien lentäjien puolesta pahoitella lentomatkustajille lakosta aiheutuvaa haittaa. Toivon kuitenkin myös ymmärtämystä asiallemme. Odotimme viime hetken neuvotteluilta myönteistä lopputulosta, mutta kun työnantaja ei ole halukas tulemaan vastaan meille kriittisimmässä kysymyksessä, ei vaihtoehtoja jäänyt. Toivomme, että ratkaisu löytyy pian ja lakko jää lyhytaikaiseksi. SLL korostaa, ettei sovun löytyminen edelleenkään ole kiinni palkoista tai työn tuottavuuden lisäämisestä. Ilman kiistaa ulkopuolisen työvoiman käytöstä sovinto olisi Rintalan mukaan jo saatu aikaiseksi. - SLL ei voi antaa työnantajalle avointa valtakirjaa käyttää muiden yhtiöiden työvoimaa samalla, kun huomattava osa sen omista lentäjistä on lomautettuna. Sallimalla ulkopuolisen työvoiman rajattoman käytön vaarannamme Finnairin omien lentäjien ja heidän perheidensä toimeentulon. Finnairin kone, Finnairin lentäjä on meidän viestimme ulkoistamisasiassa. Kaikissa muissa toimintamalleissa haluamme olla neuvotteluosapuoli, Rintala sanoo. - Ulkopuolisen työvoiman kontrolloimattomalla käytöllä on myös matkustajan kannalta varjopuolia. Eri yhtiöistä tulevien sekamiehistöjen toimintatavat ja koulutuskäytännöt eroavat toisistaan niin paljon, ettei se voi olla vaikuttamatta työskentelyyn ohjaamossa. SLL:n lentäjät ovat olleet sopimuksettomassa tilassa jo marraskuusta 2008 lähtien. Maanantaina alkava lakko on historiallinen: Finnairin lentäjät ovat olleet lakossa vain kerran. Kansainvälisen liiton sanelema lakko 1970-luvulla kesti kaksi tuntia.