• Zeeland PR/

Suomalainen terveydenhuollon mobiilisovellus Karolinska Institutetin käyttöön Etelä-Afrikassa

Mobiiliratkaisuja kehittävä Pajat Solutions on aloittanut yhteistyön ruotsalaisen Karolinska Institutetin kanssa Etelä-Afrikassa. Yrityksen kehittämä Poimapper™-mobiilisovellus nopeuttaa ja helpottaa terveydenhuollon ammattilaisten työtä kehittyvissä maissa.

Pajat Solutionsin kehittämä Poimapper™ on reaaliaikainen, suoraan kentältä dataa keräävä seurantaohjelma, joka toimii pilvipalveluna ja hyödyttää monia käyttäjäryhmiä. Karolinska Institutet on käynnistämässä Poimapperista™ edelleen kehitetyn ratkaisun käyttöönottoa palovammojen diagnosoinnissa ja hoidossa Etelä-Afrikassa.

Mobiiliratkaisun avulla paikalliset terveydenhuollon ammattilaiset voivat helposti ja nopeasti lähettää potilastietoa ja kuvia palovammasta niiden hoitoon erikoistuneille asiantuntijoille reaaliajassa. Vammojen oikeaoppinen hoito helpottuu ja nopeutuu ohjelman avulla merkittävästi. Poimapper™ toimii muun muassa tableteilla ja älypuhelimilla. Sovelluksen tarkoilla historia- ja paikkatiedoilla seurataan myös epidemioiden alueellista levinneisyyttä ja kohdennetaan hoitotoimenpiteet tehokkaasti.

Paitsi terveydenhuollossa, Poimapper™-mobiilisovellusta käytetään kansalaisjärjestöjen kehitysohjelmien toteutuksessa ja arvioinneissa Afrikassa ja Aasiassa. Lisäksi sovellusta hyödynnetään eri puolilla maailmaa muun muassa markkinatutkimuksissa, sekä viranomaisten kenttätyössä.

Vastuullisuus vahvasti liiketoiminnan taustalla

Pajat Solutions Oy voitti toukokuussa Suomen kaikkien aikojen ensimmäisen CSR Europe -yhteiskunta- ja yritysvastuupalkinnon. Tunnustuksella halutaan kannustaa yrityksiä paitsi tekemään yhteiskuntavastuuta näkyväksi, mutta myös luomaan uusia ratkaisuja todellisiin tarpeisiin yhdessä kumppaneiden kanssa.

Suomen CSR-palkinnon muita voittajia olivat Nokia ja Manpower. Palkinnot jaettiin Ratkaisun paikka 2013 -tapahtumassa 14. toukokuuta Helsingissä. Pajat Solutionsin Poimapper™-sovellusta käyttävät Karolinska Institutetin ohella muun muassa Plan International, Biocon Foundation sekä IT-palveluyritys Infosys.

Pajat Solutions on mobiiliohjelmistoratkaisuja kehittävä suomalainen yritys, jolla on henkilöstöä Suomessa ja kumppaneita kolmella mantereella. Poimapperin™-tyyppisillä edullisilla mobiili-innovaatioilla on merkittäviä kasvumahdollisuuksia Aasian, Afrikan ja Latinalaisen Amerikan kasvumarkkinoilla.

Marko Keskinen
Pajat Solutions