Tutkimus: Sähköisen laskun käyttöönottoon vaikuttaa enemmän keppi kuin porkkana

Tärkeimmät syyt sähköisten laskujen vastaanoton aloittamiseen ovat paperilaskulle asetettu lisämaksu ja sähköisen laskun tarjoaminen ainoana vaihtoehtona. Sähköisiä laskuja käyttävät eniten 25–34 -vuotiaat, toimihenkilöt ja hyvätuloiset.

Itella Informationin selvityksessä kuluttajien kertomukset sähkölaskuun siirtymisestä olivat hyvin samanlaisia. Kun paperilaskusta alettiin veloittaa lisämaksu tai kun sähköinen lasku oli ainoa vaihtoehto, alettiin vastaanottaa sähköisiä laskuja.

– Nuori mies kertoi, että kun puhelinoperaattori alkoi lähettää paperilaskuja kahden euron lisähintaan, hän aloitti laskun vastaanottamisen sähköisenä. Tämä oli tyypillisin syy sähköiseen laskuun siirtymiselle, kertoo Itella Informationin johtaja Heikki Pulli.

Toiseksi eniten sähköiseen laskuun siirtymiseen vaikuttavat pankkien tarjoukset muun muassa verkkopankissa ja toimipaikoissa. Sähköiseen laskuun siirtymiseen on vaikuttanut myös helppokäyttöisyys ja ympäristövastuullisuus.

Sähköiset laskut jo paperista suositumpia
Sähköisten kuluttajalaskujen kasvu on ollut hidasta. Vuonna 2011 sähköisten kuluttajalaskujen osuus oli 27 prosenttia, kun edellisvuonna se oli 24 prosenttia. Sähköisiä laskuja käyttävät selvästi eniten 25–34 -vuotiaat, mutta myös korkeasti koulutetuilla ja hyvätuloisilla ovat muita enemmän halukkuutta sähköisten laskujen käyttöön.

– Laskun vastaanottaminen sähköpostilla, verkkopankissa, Itellan NetPostissa tai myyjän verkkopalvelussa on jo suositumpaa kuin paperilasku. Verkkopankkilasku on suosituin sähköisen laskun muoto, kiteyttää Pulli.

Sähköisen laskun käyttöönottohaluun vaikutti eniten luottamus palvelun tietoturvaan. Myös tiedot toiminnasta ja ominaisuuksista sekä helppous olivat edellytyksiä sähköisen laskun käyttöönottoon.

Kyselyn mukaan puhelin-, laajakaista- ja sähkölaskut sekä vuokra ja yhtiövastike vastaanotetaan mieluiten sähköisesti.

Tiina Härkönen
viestintäjohtaja, Itella Information
Tiina.i.Harkonen (at) itella.com

Heikki Pulli
johtaja, Itella Information
Heikki.Pulli (at) itella.com

Tutkimus toteutettiin GallupKanavassa marraskuussa 2011. Kyselyyn vastasi 1027 kuluttajaa, jotka ovat edustava otos yli 15-vuotiaista suomalaisista. Tuloksia voidaan verrata vuosina 2003, 2006, 2008 ja 2010 tehtyihin kyselyihin, joissa oli osin samoja kysymyksiä.

Itella Information parantaa asiakkaidensa kannattavuutta ja ketteryyttä tarjoamalla taloushallinnon prosesseja palveluna sekä kassavirtojen automatisointiratkaisuja. Palvelumme kattavat koko taloushallinnon: ostotilauksesta maksamiseen, myyntitilauksesta saapuvan rahavirran hallintaan sekä laajimmillaan koko laskentatoimen ja palkkahallinnon. Suurten volyymien mittakaavaedut, automatisoidut prosessit ja alan parhaat käytännöt takaavat, että asiakkaidemme taloushallintoa hoidetaan tehokkaasti, ammattimaisesti ja joustavasti.
Itella Information toimii 11 Euroopan maassa yli 2000 ammattilaisen voimin. Vuonna 2011 liikevaihto oli 273,7 miljoonaa euroa. Itella Information -liiketoimintaryhmä kuuluu Itella-konserniin. Lisätietoja www.itella.com