Tutkimus paljastaa seurapelaamisen salat: kesäloma on pelaamisen kulta-aikaa

Suomalaiset pelaavat seurapelejä niin erilaisten pyhien kuin lomienkin aikana. Enemmistö suomalaisista pelaa ainakin muutaman kerran vuodessa. Pelit yhdistävät perhettä ja tarjoavat viihdettä myös kaveriporukan kesken.

Perinteikkään pelivalmistajan Algan tutkimuksessa yli tuhannelta 20–65-vuotiaalta suomalaiselta kysyttiin sekä pelivalinnoista, tunnelmantekijöistä että pelaamiseen liittyvistä tunteista.

Melkein 70 prosenttia suomalaisista pelaa ainakin silloin tällöin seurapelejä. Viikoittain pelaavia on kymmenisen prosenttia. Vain viisi prosenttia suomalaisista ei pelaa koskaan. Pelaaminen on suosittu harrastus kaikissa eri ikäryhmissä.

50 prosenttia vastaajista kertoi pelaavansa erityisesti pyhien ja lomien aikaan. Tässä on eroa eri ikäryhmien välillä: 65 prosenttia alle 30-vuotiaista pelaa pyhinä, kun yli 50-vuotiaiden joukossa pelaajia on vain 38 prosenttia. Sama eroavaisuus näkyy myös peliseuran kohdalla: nuoret pelaajat selvästi enemmän kavereidensa kanssa (71 %), kuin vanhemmat ihmiset (44 %). Nuorten keskuudessa pelaaminen on suosittua myös etkoilla (71 %). 15 prosenttia vastaajista käytti matkoillakin aikaansa pelaamiseen. Siinäkin ikäryhmät eroavat toisistaan: kaikkein nuorimmista vastaajista vain 8 prosenttia pelaa matkoilla, kun vanhimmasta vastaajaryhmästä sitä tekee lähes viidennes.

Loma-aikana erityisen pidettyjä ovat helposti mukana kulkevat pelit, kuten hauska kysymyspeli Qube, joka testaa pelaajien suomen kielen osaamista sekä saman sarjan Bon appetit, jossa koetellaan pelaajien ruoka- ja juomatuntemusta, kertoo Algaa Suomessa edustavan Scanditoyn toimitusjohtaja Mika Kalpamaa.

Tutkimukseen osallistuneista enemmistö oli sitä mieltä, että onnistunut peli-ilta vaatii tasaväkisiä joukkueita (61 %) ja pientä purtavaa (57 %). Tunnelman täydentää hyvä musiikki (43 %). Lähes kaikkien mielestä (95 %) lapsensa saa voittaa, vaikkakin erityisesti naiset (42 %) pitivät lapsia huonoina häviäjinä. 62 prosentin mielestä lapsena huono häviäjä on sitä aikuisenakin. Ilon, kilpailuvietin ja pettymyksen tunteet ovat pelissä sallittuja, kun taas kateutta, surua ja erityisesti pahantahtoisuutta vierastetaan.

Vuorovaikutukseen perehtyneen psykologi Ari Schaumanin mukaan tutkimuksen tulokset kertovat pelien merkityksestä vuorovaikutustaitojen ja itsetuntemuksen kehittäjänä. Peli luo kontekstin, jossa on turvallista kokea erilaisia tunteita ja tunnistaa niitä sekä itsessään että pelikumppaneissaan. Kun kaikki pelaajat tietävät, että kyseessä on pohjimmiltaan vain peli, jossa samat säännöt koskevat kaikkia, niin parhaimmillaan pelaaminen muiden kanssa opettaa pelaajille vastuunottoa pelin lopputuloksesta ja omista tunteista peliin liittyen.

Joukkueena pelaamiseen liittyy lisäksi oman joukkueen huomioiminen ja neuvottelu pelin taktiikoista. Tämä kasvattaa osallistujan kykyä olla aidossa vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Jotta tähän yhteisen maailman tai todellisuuden jakamiseen päästään, vaaditaan osallistujilta sekä muiden kuuntelua ja huomioimista että omien tarpeiden ja tavoitteiden esilletuomista, Ari Schauman toteaa.

Pelaaminen on suosittu ja kasvattava ajanviete sekä mukava seurustelumuoto, jossa kukaan ei jää ulkopuoliseksi.

Onnellinen ihminen tarvitsee työtä, rakkautta ja leikkiä. Vuorovaikutteiset pelit tarjoavat työn vastapainoksi leikkiä mukavien ja itselle tärkeiden ihmisten kanssa, summaa Schauman pelaamisen hyödyt.

Kuvia Algan peleistä on ladattavissa osoitteessa www.alga.fi

Tutkimus tehtiin tammikuussa 2011. Vastaajat (N 1061) olivat iältään 20-65-vuotta.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Mika Kalpamaa, mika.kalpamaa@scanditoy.com, p. 050 514 7031

Alga on yksi Pohjoismaiden suurimmista seurapelien valmistajista. Ruotsissa vuonna 1938 julkaistu Monopoli oli lautapeleistä ensimmäinen. Suosittu Alfapet tuli markkinoille 1950-luvulla. Vuosien saatossa Alga on saanut monia arvostettuja palkintoja, muun muassa useita Vuoden peli -kilpailun voittoja. Maailmanlaajuisen kumppaniverkoston kautta yhtiö on edelleen johtava seurapelien kehittäjä. Alga tarjoaa jatkossakin viihdettä ja puuhaa kaikenikäisille ihmisille!