Väärät TV-ohjelmat saattavat vaarantaa lapsen kehityksen

TV-ohjelmien, elokuvien ja pelien ikärajat muuttuivat ja aikuisten halutaan kiinnittävän entistä enemmän huomiota lastensa katselutottumuksiin ja pelaamiseen. Asiantuntijoiden mukaan median antamat mallit voivat vaikuttaa lapsiin ja nuoriin voimakkaasti. Lasten kanavat tarjoavat kuitenkin turvallisia katseluympäristöjä perheen pienimmille.

Viime vuoden lopulla voimaan tulleet uudet ikärajat perustuvat kuvaohjelmalakiin, jonka tarkoituksena on suojella lapsia ohjelmien ja pelien mahdollisilta haitallisilta vaikutuksilta. Sallituiksi luokitellut ohjelmat eivät sisällä lapsen kehitykselle haitallista väkivaltaa, seksiä, ahdistavuutta tai päihteidenkäyttöä. Vanhemmilla ja kasvattajilla on edelleen päävastuu lasten sähköisen median käytön arvioinnissa.

Mediapelkoa voi esiintyä kaikenikäisillä lapsilla ja nuorilla

– Media vaikuttaa tunteisiin, tietoihin ja käyttäytymiseen, sekä myönteisesti että kielteisesti. Tieteellisesti on kyetty osoittamaan, että vahvimpien pelkojen taustalla on voimakas samastuminen, Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus MEKUN projektipäällikkö Suvi Tuominen toteaa.

– Pienillä lapsilla mediapelko saattaa aiheuttaa painajaisia, taantumista, yökastelua, leikin mielikuvituksettomuutta ja syrjäänvetäytymistä. Positiivisiin asioihin ja sankaruuteen samastuminen voi sen sijaan toimia positiivisina oman identiteetin rakennuspalikoina, Tuominen jatkaa.

Nuoruusiässä median välittämä kuva esimerkiksi seurustelusta ja väkivallasta vaikuttaa vahvasti nuorten käsityksiin. Vaikka nuoret osaavatkin käyttää tiedollisia puolustusmekanismeja, ovat he herkkiä median tarjoamalle maailmantuskalle.

Mikäli lapsi tai nuori altistuu kielteisille katselukokemuksille liittyen seksiin, seurauksena saattaa olla haasteita oman sukupuolisen identiteetin rakentamisessa. Tuomisen mukaan samastuminen väkivaltaiseen hahmoon voi kasvattaa halua toimia itse väkivaltaisesti. Toisaalta dokumentaarinen väkivalta, jossa näytetään väkivallan uhrien kärsimystä saattaa myös vähentää halua toimia väkivaltaisesti.

Lasten kanavat tarjoavat turvallisia katseluympäristöjä perheen pienimmille

Suomessa digitaaliseen aikaan siirtyminen tarkoitti tilaisuutta tarjota turvallisia katseluympäristöjä myös perheen pienimmille kokonaisten lasten kanavien kautta. Lasten kanavilla ohjelmat eivät katkea mainoksiin eikä niillä mainosteta aikuisille tarkoitettua ohjelmaa.

– MTV3 Juniorista on lyhyessä ajassa tullut Suomen suosituin lasten kanava. Juniorin ohjelmat on pääosin puhuttu suomeksi ja mukana on myös paljon kotimaista Suomessa ja suomalaisten lasten kanssa tuotettua ohjelmistoa. Sisältöä suunniteltaessa ja ohjelmaostoja tehdessä kriteereinä ovat laatu, uuden oppimisen näkökulma, viihdyttävyys ja väkivallattomuus, kertoo kanavan kansainvälisistä ohjelmaostoista vastaava Hanna Kallankari.

Suomen suurimman maksutv-operaattorin, PlusTV:n, tarjonnassa ovat kaikki antenniverkossa näkyvät neljä lasten ja koko perheen kanavaa: MTV3 Juniori, Disney Channel ja Nickelodeon sekä Nelonen Perhe. Lisäkortin avulla kaikki lasten kanavat on mahdollista saada vaikka kodin kakkostelevisioon.

– Lasten kanavista MTV3 Junioria valitaan lapsiperheiden kanavavalikoimaan eniten, ja Nelonen Perhe on seuraavaksi suosituin. Kotimaisuutta siis arvostetaan. Mielestämme on hienoa, että lasten ohjelmien laatuun ja tietosisältöön panostetaan, ja lapset tv:n katselijoina otetaan huomioon, iloitsee PlusTV:n viestintäjohtaja Elina Leino.

Suvi Tuominen
projektipäällikkö, Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus (MEKU), suvi.tuominen@meku.fi

Hanna Kallankari
kansainvälisten lastenohjelmien ohjelmaostaja, MTV3, hanna.kallankari@mtv3.fi

Elina Leino
viestintäjohtaja, PlusTV,elina.leino@plustv.fi, 050 3150211

PlusTV, viralliselta toiminimeltään Digi TV Plus Oy, on Suomen johtava antennikotien maksu-tv-palveluntarjoaja. PlusTV:n valikoimassa on 20 Suomen suosituinta ja katsotuinta maksukanavaa. PlusTV tarjoaa MTV Median maksukanavista MTV3 MAXin, MTV3 Faktan, MTV3 Leffan, MTV3 Juniorin yksinoikeudella antennikoteihin. Muut PlusTV:n tarjoamat kanavat ovat: Nelonen Kino, Nelonen Perhe, Nelonen Maailma, Nelonen Pro 1, Nelonen Pro 2, Disney Channel, Nickelodeon, MTV Music Television, Eurosport, Discovery Channel, Digiviihde, URHOtv ja CANAL+-kanavat: CANAL+ First, CANAL+ Series, CANAL+ Urheilu ja CANAL+ Aitio. PlusTV:n pääomistaja on pohjoismainen mediaoperaattori Teracom Group.