Videokeskustelut Gmailiin

Googlen suosittu Gmail-sähköposti tukee tästä päivästä alkaen myös ääni- ja videokeskusteluita. Ominaisuudesta on tehty mahdollisimman helppokäyttöinen.

Gmailin ja Google Sovellusten (Google Apps) uusi Gmail voice and video toimii selaimeen asennettavan laajennuksen avulla. Videokeskustelun voi aloittaa suoraan Gmailista ilman, että käyttäjän olisi vaihdettava ohjelmaa tai kirjauduttava uuteen palveluun. Jos nettikameraa ei ole, palvelu tukee myös pelkkää äänikeskustelua. Ominaisuudesta on pyritty tekemään niin helppokäyttöinen, että perheenjäsenet tai yrityksen työntekijät voivat ottaa sen vaivatta käyttöönsä.

Gmail on ensimmäinen suuri webmail-palvelu, joka tarjoaa sähköpostin lisäksi videokeskustelumahdollisuuden. Videokommunikaation suosio on viime vuosina kasvanut. Monet uudet kannettavat tietokoneet sisältävät nettikameran sisäänrakennettuna. Ilmastonmuutos ja taloudellinen tilanne ovat saaneet yritykset myös vähentämään liikematkustamistaan, mikä on osaltaan kasvattanut videoneuvottelun suosiota.

Video-ominaisuuden voi ottaa käyttöönsä Gmailin pikaviestit-ruudussa. Valitse ruudun alalaidasta ”options” ja ”add voice/video chat”. Ohjeita seuraamalla voit asentaa selaimeesi tarvittavan lisäosan (2 MB). Asennuksen jälkeen pikaviestit-ruudun ”options”-valikko on muuttunut ”Video & more”-valikoksi. Valitsemalla ”Start video chat” voit aloittaa keskustelun kumppanisi kanssa.

Gmail voice and video -palvelua voivat hyödyntää myös Google Sovellukset (Google Apps) -ohjelmistopaketin käyttäjät. Maksuton palvelu on julkaistu 50 Gmailin tukemalla kielellä ja se toimii PC- ja Mac-tietokoneissa (Windows XP tai uudempi, Mac OS X 10.4 tai uudempi, selaimena Chrome, Firefox 2.0+, Internet Explorer 7.0 tai Safari 3.0).