Liiga: Täällä on halvinta mennä jääkiekko-otteluun

Vertailupalvelu Zmarta on tutkinut, kuinka paljon maksaa käydä katsomassa Liigan pelejä kaudella 2023/2024. Tutkimuksen mukaan edullisimmat liput löytyvät Ässiltä, kun taas huokein kausikortti löytyy HPK:lta. Edullisinta olutta löytyy Kuopion jäähallista, jossa KalPa pelaa kotiottelunsa. SaiPa taas antaa eniten maaleja rahaa vastaan.

Liigan runkosarja koostuu 60 runkosarjaottelusta ja kestää maaliskuun puoliväliin. Viime vuoden runkosarjan voitti Tappara, joka vei nimiinsä myös viimeisen runkosarjaottelun. Joukkueen voittoputki jatkui, sillä he veivät Liigan mestaruuden. Tapparalla on myös kauden kotijäiden korkein maaliarvo yhdessä KalPan kanssa. Näiden joukkueiden kotiareenoilla tehtiin keskimäärin 6 maalia ottelua kohden, jatkoaika huomioiden.

Ässillä on halvimmat liput
Zmarta on tutkinut erilaisia hintoja Liiga-areenoilla. Tutkimuksen aikana selvisi, että edullisimmat otteluliput löytyvät Ässien kotiareenalta Isomäen jäähallista. Siellä liput maksavat 10 euroa aikuista kohden. Kalleimmat liput (123,4 EUR) löytyvät Vaasan Sähkö Areenalla, jossa Vaasan Sport pelaa kotiotteluitaan. Arvokkaimmat kausikortit kuuluvat Tapparalle ja maksavat 1 399 EUR. Sen sijaan halvimman kausikortin tittelin saa HPK (129 EUR).

KalPalla on edullisinta olutta – kallein löytyy Vaasan Sportilta
Jos pelin yhteydessä kiinnostaa nauttia edullista olutta, katse kääntyy kohti KalPan kotiareenaa Kuopiossa, jossa 50 cl olut maksaa 8 EUR. Porin Ässillä on sen sijaan edullisinta makkaraa, jonka hinta kotihallissa on 2,5 EUR. Kalleinta olutta myydään Vaasan Sähkö Areenalla Vaasassa (12 EUR) ja kallein hot dog löytyy Nokia Areenalla (6,2 EUR). Käytännössä siis Isomäen jäähallissa saa lähes kolme makkaraa samaan hintaan kuin yhden hot dogin Nokia Areenalla.

Eniten maaleja rahaa vastaan antaa SaiPa
Viime kaudella Liigassa tehtiin keskimäärin 5,1 maalia ottelua kohden. Jos joukkueiden maaliarvo pysyy yhä samana, eniten rahoille vastinetta antaa SaiPa, jolla hinta maalia kohden maksaa keskimäärin 5 euroa. Sen sijaan Tampereen Nokia Arenalla Ilveksen kotipeleissä käyvät saavat maksaa maalista lähes kaksi kertaa yhtä paljon: keskimäärin 9,5 euroa maalia kohden.

Maaliarvo Olut Hodari Kausilippu (halvin) Kausilippu (kallein) Otteluliput (halvin) Otteluliput (kallein) Yhden maalin hinta
Ilves 4,6 11,2 6,20 329 1240 15 50 9,5
Lukko 4,3 10,5 4,8 210 1100 15 45 8,6
Helsingin IFK 4,9 9 4,9 249 1205 18 55,5 7,8
Tappara 6 11,2 6,20 349 1399 18 52 7,8
TPS 4,4 9,9 4,8 199 850 24 47 7,3
Vaasan Sport 5,0 12 5 199 749 12 123,4 6,5
JYP 5,4 10 5 279 929 15 37 6,5
KooKoo 4,9 10* 4 299 759 12 30 6,5
Pelicans 5,2 10 5 199 899 19,5 38,5 6,4
HPK 5,0 10 4,5 129 734 16 33 5,7
KalPa 6 8 5,5 199 970 15 40 5,5
Kärpät 5,3 9 4 180 765 14 36 5,4
Ässät 4,9 8,9 2,5 169 699 10 32,5 5,3
Jukurit 5,3 8,5 4 210 749 15 33 5,3
SaiPa 5,8 9 4 249 725 15 30 5
Keskiarvo: 5,1 9,8 4,7 229,9 918,1 15,6 45,5 6,6

Näin olemme laskeneet:
Zmarta on laskenut yhteen yhden oluen, yhden hot dogin ja keskimääräisen hinnan ottelulipulle kullakin areenalla (kausikortin omistajille). Tämän jälkeen summa on jaettu runkosarjan maaliarvolla, mikä antaa hinnan maalia kohden. Kausikorttien kohdalla olemme jättäneet huomioimatta VIP-liput, joihin usein sisältyy jopa ruoka ja juoma.

Lisätietoja:
Jaakko Kivikuja
Commercial Director Loans | Nordics
Zmarta Group
+358407040299

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zmarta
Zmarta tarjoaa useita erilaisia vertailupalveluita yksityistalouden alalla, kuten autolainatkulutusluotot ja yrityslainat. Zmarta perustettiin vuonna 1999 ja sillä on noin 300 työntekijää Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Zmartan omistaa saksalainen mediayhtiö Bauer Media Group.