• Metsä Group/

Het nieuwe gebouw van de Cranleigh School combineert een stalen hoofddraagconstructie met houten elementen

De Cranleigh School in Surrey in het Verenigd Koninkrijk werd opgericht in 1865. In het kader van het ontwikkelingsproject van de campus van de historische school zijn twee oude gebouwen gerenoveerd en omgevormd tot het Van Hasselt Centre; een nieuw gebouw met een onderwijsruimte en café.

Het pand is gebouwd met behulp van een hybride structuur bestaande uit een stalen bovenbouwframe met houten dak- en vloerelementen. Voor de geprefabriceerde houten elementen werden de Kerto® LVL (gelamineerd fineerhout) producten van Metsä Wood gebruikt.

Kerto LVL maakt de bouw snel, licht en groen

"Hout wordt veel gebruikt in dit project en is inherent aan het ontwerpconcept. Het constructiehout blijft zichtbaar in het gehele gebouw waardoor er onderhoudsvrije binnenwelvingen ontstaan die de ruimtes van het gebouw karakter en warmte geven", legt Jack Stephenson van het architectenbureau Allies & Morrison uit, het bureau dat verantwoordelijk is voor het architectonische ontwerp van dit project. "De keuze voor de geprefabriceerde houten kanaalplaten is niet alleen ingegeven door esthetische redenen, maar ook door de snelle montage en lichtheid", vervolgt hij.

Prefabricage bespaart tijd op de bouwlocatie

De dak- en vloerelementen zijn gemaakt door de Belgische firma Dupac. Kerto® LVL S-balken en Kerto® LVL Q-panelen werden gebruikt als dragende componenten. De constructieve verlijming van de elementen maakte grote  overspanningen mogelijk waardoor grote sparingen mogelijk zijn om licht te brengen in de ruimtes van het schoolgebouw. De elementen geven ook stabiliteit aan het stalen frame.

De elementen zijn volledig geprefabriceerd. Hierdoor was het mogelijk om tegelijkertijd zowel op de bouwplaats als in de fabriek te werken. Een zorgvuldige logistieke planning zorgde voor just-on-time leveringen, waardoor de noodzaak om materiaal ter plaatse op te slaan werd geminimaliseerd en een continue montage mogelijk was. Het stalen frame en de houten elementen zijn beiden af-fabriek voorgeboord om het werk op locatie zoveel mogelijk te beperken en faalkosten tot een minimum te reduceren. De lichtgewicht Kerto LVL-elementen zijn snel en eenvoudig te installeren op de bouwplaats.

Lees meer over de hybride constructie van de Cranleigh School

Afbeeldingen: https://databank.metsagroup.com/l/b6Vbj9r8NMBR

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood
tel: +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

Bas Meeuwissen, Sales Manager, Metsä Wood
tel: +31 854 8633 40, bas.meeuwissen@metsagroup.com

www.metsawood.nl

Metsä Wood is een van de toonaangevende Europese producenten van samengestelde houtproducten. We verzorgen de levering aan drie marktsegmenten: bouw, industrie en distributie. Onze primaire producten zijn Kerto® LVL, Finnjoist I-liggers, multiplex en andere houtproducten. We verkopen ook Scandinavisch hout geproduceerd door Metsä Fibre.

In 2018 bedroeg de omzet van Metsä Wood 0,4 miljard euro en er zijn ongeveer 1500 mensen werkzaam. Metsä Wood is onderdeel van de Metsä Group.

Volg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest

Abonneren