Houten dak van Macallan-distilleerderij resoneert authenticiteit en eerlijkheid

De Macallan-distilleerderij en bezoekerscentrum in Craigellachie, Speyside in Schotland is een plaatje. Vijf heuvels met weiden verbergen het golvende dak van de distilleerderij. Voor het moderne gebouw is het houten dak gecombineerd met glas en staal. Snel, licht en groen Kerto LVL (gelamineerd fineerhout) is gebruikt als onderdeel van het geprefabriceerde dak.

Het gebouw omvat een bezoekerscentrum, drie gedeeltes voor het destilleren en één voor het maischeproces met een gemeenschappelijk dak en een volledig glazen wand. Dit weerspiegelt de wensen van de Macallan-distilleerderij, een premiummerk, dat al sinds 1824 single malt whisky produceert. Het doel was een eigentijdse faciliteit die fasering, authenticiteit en eerlijkheid viert.

"Liefhebbers kunnen zelf zien hoe whisky wordt geproduceerd, omdat de machines kunnen worden bekeken vanuit de volledig beglaasde ruimte van het bezoekerscentrum. De architectuur verheft de prachtige koperen distilleerketels tot iets bijzonders", zegt Toby Jeavons, projectarchitect bij Rogers Stirk Harbour + Partners, een gerenommeerd internationaal architectenbureau dat verantwoordelijk is voor de architectuur.

De natuurlijke materialen zijn hier een uitbreiding op.

"We wilden de eerlijkheid van de materialen vieren in plaats van de dakconstructie te verbergen met een plafond," vervolgt Jeavons.

Geprefabriceerde dakstructuur

Het dak bestaat uit een houten wafelstructuur, ondersteund door een staalconstructie. De houten delen zijn gemaakt in de Wiehag-fabriek in Oostenrijk. De gelamineerde balken hebben aan beide zijden Kerto LVL als zijvlakken en er zijn driehoekige Kerto LVL-panelen gebruikt als dakpanelen.

"Kerto LVL is een zeer goed technisch houtproduct omdat je kunt vertrouwen op de afmetingen van het materiaal", zegt Johannes Rebhahn, Sales Director International Timber Projects bij Wiehag, die verantwoordelijk was voor de dakconstructie.

De bouw van de Macallan-distilleerderij en bezoekerscentrum duurde slechts zes maanden. Het was een zorgvuldig gecoördineerde operatie, want het dak bevatte ongeveer 3600 balken en 2500 dakplaten. "Over het algemeen is prefab bouwen een geweldige manier om bouwtijd te besparen. Wanneer de prefabricage, zoals het op maat zagen, gebeurt in de fabriek en de details zijn gericht ontworpen op eenvoud, wordt de uitvoering op de bouwplaats gemakkelijker, veiliger en rendabeler ", vervolgt Rebhahn.

Lees meer over de constructie van het houten dak van de Macallan-distilleerderij.

Bekijk een Talking Wood-video met Johannes Rebhahn van Wiehag die de voordelen van een constructief ontwerp met een technisch houtproduct beschrijft.

Afbeeldingen: https://databank.metsagroup.com/l/X9drC_cX_-TH

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood
tel: +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

Bas Meeuwissen, Sales Manager, Metsä Wood
tel: +31 854 8633 40, bas.meeuwissen@metsagroup.com

www.metsawood.com

Metsä Wood is een van de toonaangevende Europese producenten van samengestelde houtproducten. We verzorgen de levering aan drie marktsegmenten: bouw, industrie en distributie. Onze primaire producten zijn Kerto® LVL, multiplex en andere houtproducten.

In 2019 bedroeg de omzet van Metsä Wood 0,4 miljard euro en er zijn ongeveer 1500 mensen werkzaam. Metsä Wood is onderdeel van de Metsä Group.

Volg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest

Abonneren