Hybride sandwichwandelement - duurzaam en efficiënt bouwen

Hybride bouwen biedt bouwbedrijven een duurzamere manier van bouwen zonder de huidige bouwwijze te veranderen. Metsä Wood en zijn partners hebben een hybride sandwichwandelement ontworpen dat prefab bouwen vernieuwt. De innovatie combineert beton met Kerto® LVL (gelamineerd fineerhout). De zagerij van Metsä Fibre in Rauma is het eerste bouwproject waarbij de elementen worden gebruikt.

Er is dringend behoefte aan duurzamere oplossingen, want de bouwsector veroorzaakt 30% van alle CO2-uitstoot. Door de combinatie van beton en Kerto LVL bieden de hybride sandwichwandelementen een eenvoudige manier om standaard betonnen sandwichelementen te vervangen, het populaire wandelement in gebouwen van meerdere verdiepingen in Scandinavische landen.

Het belangrijkste is dat de innovatie een efficiënte constructie garandeert.

"Het hybride sandwichwandelement helpt het aandeel van hout te verhogen om op een efficiënte manier duurzamere gebouwen te realiseren. Met deze gezamenlijke ontwikkeling willen we de bouwsector ondersteunen," zegt Jussi Björman, Director, Business Construction bij Metsä Wood.

Innovatie in partnerschap

Metsä Wood werkte samen met Finse bouw- en constructiebedrijven om het optimale hybride sandwichwandelement te ontwerpen. De fabrikant van prefab elementen Lipa-Betoni zag het potentieel van de hybride elementen. "Het hybride sandwichgevelelement is een geweldige kans. Wij zoeken een nieuwe markt met een product dat op dezelfde manier kan worden gebruikt als betonnen sandwichelementen," zegt Satu Lipsanen, CEO van Lipa-Betoni.

Lipsanen is blij met de samenwerking, waarbij de kennis van Lipa-Betoni op het gebied van beton en de ervaring van Metsä Wood op het gebied van hout samenkomen. Het doel was een praktisch element te ontwerpen, dat gemakkelijk te produceren en te bouwen is.

Duurzaam bouwen

"Omdat Kerto LVL een licht materiaal is, kunnen de hybride sandwichwandelementen sneller in de fabriek worden geproduceerd en naar de bouwplaats worden getransporteerd, en zal ook de uitstoot van het transport afnemen door de lichte last. De lichte elementen zijn ook gemakkelijker te hijsen," zegt Björman.

Hij wijst er daarnaast op dat er nieuwe, gemakkelijk te produceren bouwoplossingen nodig zijn om de sector duurzamer te maken.

"In Finland wordt jaarlijks ongeveer 1 miljoen vierkante meter betonnen wandelementen geproduceerd. Als alle betonnen muren zouden worden vervangen door hybride sandwichwandelementen, zou de CO2-uitstoot met 30.000 ton per jaar dalen en zou er 95.000 ton koolstof worden opgeslagen," benadrukt Björman.

De nieuwe zagerij van Metsä Fibre in Rauma is het eerste bouwproject waar de hybride sandwichwandelementen worden gebruikt. Skanska is de hoofdaannemer van het zagerijproject.  De elementen worden geproduceerd in de fabriek van Lipa-Betoni in Pieksämäki, Finland en worden in juni geplaatst.

Lees het volledige artikel over het innovatieve hybride sandwichelement.

Een video laat zien hoe hybride bouwen een stap is naar duurzamer bouwen met behoud van de efficiëntie.

Afbeeldingen: https://databank.metsagroup.com/l/pcmJvVkdv-St

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Henni Rousu, Communications Manager, Metsä Wood
tel. +358 40 554 8388, henni.rousu@metsagroup.com

Bas Meeuwissen, Sales Manager, Metsä Wood
tel: +31 854 8633 40, bas.meeuwissen@metsagroup.com

Metsä Wood

www.metsawood.com

Metsä Wood is een van de toonaangevende Europese producenten van technische houtproducten. Wij verwerken boomstammen tot milieuvriendelijke producten voor de bouw- en transportindustrie: de door megatrends gedreven sectoren van de toekomst. Onze belangrijkste producten zijn Kerto® LVL, berken en vuren mulitplex en verwerkt gezaagd hout. Materiaal-efficiënte houtproducten slaan CO2 op en spelen een belangrijke rol bij de bestrijding van klimaatverandering.

In 2020 bedroeg onze jaaromzet circa EUR 0,4 miljard en we hebben ongeveer 1600 werknemers. Metsä Wood is onderdeel van de Metsä Group.

Volg Metsä WoodTwitter | Facebook | LinkedIn | Instagram | Pinterest

Abonneren