Metsä Wood bekroont start-up Team 99 uit Estland voor milieuvriendelijk modulair ontwerp

Metsä Wood, een Finse fabrikant van houtproducten, heeft de Estse start-up Team 99 bekroond voor het innovatieve ontwerp van een module die kan worden gebruikt voor de bouw van gebouwen met verschillende afmetingen en vormen en die tegelijkertijd de totale ecologische voetafdruk kan verminderen. De module is volledig ontworpen met Kerto® LVL (gelamineerd fineerhout) van Metsä Wood, wat het design snel, licht en groen maakt.

Het bekroonde ontwerp was een van de resultaten van de hout-hackathon Future of Wood, georganiseerd door de Academy of Art en Garage 48 in Tallinn. Het evenement, dat ongeveer 100 deelnemers trok, had als doel klimaatvriendelijke oplossingen te ontwikkelen door middel van het meest efficiënte gebruik van hout als natuurlijk en hernieuwbaar bouwmateriaal.

Metsä Wood daagde de deelnemers uit om één enkel 2D element of module te ontwerpen, op een innovatieve wijze die het gebruik van Kerto LVL in de modulaire stedenbouw bevordert. De teams werd gevraagd om hun prototypes te uploaden naar het Open Source Wood onlineplatform opensourcewood.com, dat zich richt op het delen van innovaties voor modulaire houten gebouwen. De winnaars werden gekozen door een jury bestaande uit de technische experts van Metsä Wood.

Priit Reinpõld, een lid van het bekroonde Team 99 dat 1500 euro won, zegt dat de missie van het team bij de hackathon was om met een oplossing te komen die iedereen zou helpen om beter te bouwen. "Met beter, bedoel ik sneller, hoger en groener. De inzending voor de Open Source Wood Challenge omvat een universele modulaire bouwunit die deze ambitie realiseert", besluit hij.

Het door het winnende team gepresenteerde systeem is ontworpen om een moderne methode voor houtbewerking aan te bieden, waarbij traditionele timmertechnieken worden gecombineerd en uitgevoerd door CNC-machines, waarbij gebruik wordt gemaakt van slimme houtproducten zoals Kerto® LVL. Naast de constructieve aspecten is ook gekeken naar duurzaamheid en de gehele levenscyclus van gebouwen.

"Om hergebruik of zelfs upcycling van materialen mogelijk te maken nadat een gebouw het einde van zijn levensduur heeft bereikt, is het van cruciaal belang om vermenging van materialen te vermijden. De geboden oplossing maakt dit haalbaar, waardoor de mogelijkheid ontstaat om CO2-neutrale gebouwen te ontwerpen en te bouwen", aldus Reinpõld. De andere leden van het winnende team waren Sten-Mark Mändmaa, Kristel Ratassepp, Elar Rämmeld en Kaarel Susi.

"Bij Metsä Wood geloven we dat het delen van professionele kennis over modulaire houtconstructies en de voordelen ervan helpt om de voordelen van hout als bouwmateriaal bij een breder publiek te introduceren. Met Open Source Wood kunnen ontwerpers hun ideeën op basis van hout delen en ook de ontwerpen van anderen zien", zegt Tuukka Kyläkallio van Metsä Wood, een van de mentoren van de hackathon. "Het evenement in Tallinn was fantastisch. Het was een inspirerend weekend, vol innovatie, discipline overkoepelend teamwerk en creatief plezier in het experimenteren met hout. Het weekend heeft veel innovatieve ideeën opgeleverd waarbij hout als basismateriaal wordt gebruikt. Dit bewijst tevens de kracht van samenwerking en het openlijk delen van kennis; de basis van het Open Source Wood-initiatief."

Open Source Wood is een open platform voor het delen van kennis en innovatie op het gebied van (modulaire) houtbouw, gehost door Metsä Wood. Op het opensourcewood.com platform kunnen architecten en ingenieurs hun ideeën en ontwerpen delen, ze laten evalueren door andere professionals uit de bouwwereld en ondersteuning krijgen voor de verdere ontwikkeling van hun ideeën. Het kan ook dienen als platform voor studenten om te leren of kennis te delen. Of als een inspirerend hulpmiddel voor iedereen die in de bouw werkt. Alle ontwerpen die gedeeld worden op opensourcewood.com, inclusief het winnende ontwerp van Team 99, zijn vrij beschikbaar.

Bekijk het winnende ontwerp "Full-Shell LVL module".

Afbeeldingen: https://databank.metsagroup.com/l/RN5L877_RWTM

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood
tel: +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

Bas Meeuwissen, Sales Manager, Metsä Wood
tel: +31 854 8633 40, bas.meeuwissen@metsagroup.com

www.metsawood.nl

Metsä Wood is een van de toonaangevende Europese producenten van samengestelde houtproducten. We verzorgen de levering aan drie marktsegmenten: bouw, industrie en distributie. Onze primaire producten zijn Kerto® LVL, Finnjoist I-liggers, multiplex en andere houtproducten. We verkopen ook Scandinavisch hout geproduceerd door Metsä Fibre.

In 2018 bedroeg de omzet van Metsä Wood 0,4 miljard euro en er zijn ongeveer 1500 mensen werkzaam. Metsä Wood is onderdeel van de Metsä Group.

Volg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest

Abonneren