Open Source Wood awards voor architectuurstudenten op RE:EASA 2018

Metsä Wood daagde de deelnemers van het RE:EASA 2018-evenement uit om hun eigen designs te ontwerpen voor het Open Source Wood-initiatief. Iedere zomer organiseert de EASA (European Architecture Students Assembly) een evenement van twee weken met workshops, leren en netwerken voor architectuurstudenten uit heel Europa. Het evenement vond afgelopen juli plaats in Rijecka, Kroatië en was dit jaar getiteld “RE:EASA”. De prijsvraagontwerpen die waren geüpload naar de Open Source Wood online bibliotheek werden beoordeeld door een team van experts. De beste designs werden onderscheiden met een prijs.

Het Open Source Wood-initiatief is vorig jaar geïntroduceerd door Metsä Wood en is gericht op het verzamelen van houtinnovaties van over de hele wereld. Op opensourcewood.com kunnen zowel studenten als professionals hun ontwerpen voor houtelementen en -modules delen en met elkaar in contact komen.

De uitdagingen van urbanisatie aanpakken met modulaire prefab elementen

De uitdaging voor de deelnemers van RE:EASA was het ontwerpen van appartementsgebouwen met de elementen en modules van Kerto® LVL (gelamineerd fineerhout) die beschikbaar zijn op Open Source Wood. Het ontwerp moest geschikt zijn voor prefabricage. De modules of bouwelementen moesten dus licht van gewicht zijn en eenvoudig naar de bouwplaats te transporteren zijn. De belangrijkste vraag daarbij was: “Hoe kunnen modulaire houtconstructies op de meest efficiënte en milieuvriendelijk manier worden geïmplementeerd in een stedelijke omgeving met behulp van de houtelementen die beschikbaar zijn op Open Source Wood?”

In totaal gingen negen inzendingen van Europese groepen en individuen de uitdaging aan. “Het was fantastisch om te zien hoe snel de deelnemers doordachte ontwerpen wisten te realiseren met kant-en-klare elementen”, zegt Jussi Björman, directeur Technical Customer Service bij Metsä Wood en jurylid.

De winnende ontwerpen zijn:

• 1e prijs, 2000 euro: Sponge door Kate Rybenchuk
  • 2e prijs, 500 euro: Modulaire studentenhuisvesting van meerdere verdiepingen door Viktoria Hevesi
  • 2e prijs, 500 euro: Yonca door Ahmet Can Karakadilar en Nida Bilgen

Het ontwerp dat de eerste prijs heeft gewonnen, Sponge, is gebaseerd op twee modules ontworpen met elementen uit de Open Source Wood-bibliotheek. Het slimme systeem biedt eindeloze mogelijkheden voor het realiseren van gebouwen met meerdere verdiepingen. “Perfect omschreven systeem van meerdere verdiepingen gebaseerd op slechts twee modules. Grote potentie voor prefabricage”, aldus Björman.

Kate Rybenchuk, de ontwerper van het winnende ontwerp, ziet veel mogelijkheden in de toepassing van elementen en componenten op basis van Kerto® LVL. “Het realiseren van hoogbouw met hout wordt steeds populairder. In de toekomst zal deze manier van bouwen hopelijk een grote rol gaan spelen in de hoogbouw.”

Metsä Wood gaat door met het onderscheiden van de beste designs die worden gedeeld op Open Source Wood. Doe mee met het initiatief op opensourcewood.com

Beeldmateriaal: https://databank.metsagroup.com/l/PtVGBzTD92sv

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood
tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com
Bas Meeuwissen, Sales Manager, Metsä Wood, tel: +31 555 3866 10, bas.meeuwissen@metsagroup.com

www.metsawood.nl

Metsä Wood biedt uitstekende en milieuvriendelijke houtproducten voor de bouwsector, industrie en distributiepartners. Wij fabriceren producten van Scandinavisch hout, een duurzame grondstof van topkwaliteit. Onze verkoop in 2017 bedroeg € 0,5 miljard en we hebben zo'n 1.400 mensen in dienst. Metsä Wood maakt deel uit van de Metsä Group.

Abonneren