Winnaar Open Source Wood: Kokoon modulair woningsysteem

Kokoon is een slim, modulair bouwsysteem ontworpen voor tijdelijke huisvesting in stedelijk gebied. De modules kunnen eenvoudig worden vervoerd en gestapeld in diverse configuraties om verschillende behoeften in te vullen. De prototypes van Kokoon werden ontworpen en gebouwd door de Wood Program Studio aan de School voor kunst, ontwerp en architectuur van de Aalto University in Finland. Kokoon was één van de winnaars van Wood's Metsä Open Source Wood-prijs. Open Source Wood is een baanbrekend platform dat ontwerpen voor houten elementen verzamelt en professionals in de houtconstructie met elkaar in contact brengt.

De eerste Kokoon-modules werden in 2016 geprefabriceerd in de werkplaats van de Aalto University in Otaniemi, Espoo. Het ontwerpteam onderzocht verschillende houtproducten om de modules mee te bouwen. Metsä Wood's Kerto® LVL (gelamineerd fineerhout) werd gekozen als hoofdproduct vanwege zijn materiaalefficiëntie. De eigenschappen van Kerto® LVL Q-panel - platen zorgden voor een relatief compacte muuropbouw, die meer leefruimte biedt binnen de module.

"Ik denk dat dit een geweldig idee is, dat laat zien hoe modulair wonen kan helpen bij het bieden van tijdelijke huisvesting voor gezinnen," zegt Frank Werling, Directeur Ontwerp en Engineering  van Metsä Wood en lid van de prijsjury. "Dit concept is een voorbeeld van hoe men met Kerto® flexibele en functionele tijdelijke huisvesting kan realiseren. Kokoon-modules zijn ook aanpasbaar voor grotere wooneenheden en op industriële schaal," gaat Werling verder.

De geprefabriceerde modules zijn constructief ontworpen om zelfdragend te zijn en dragen ook het gewicht van maximaal twee modules die er bovenop gestapeld worden. Op elke hoek een gelamineerde kolom, één op elke hoek, brengen de belasting omlaag doorheen de gemonteerde modules. De lasten van de modules worden afgedragen via de vier gelamineerde kolommen, één op elke hoek.  Extra windverbanden waren niet nodig vanwege de hoge sterkte en stijfheid van de Kerto® LVL Q-panel - platen.

Efficiëntie met off-site houtconstructie

Het gebruik van geprefabriceerde houten elementen maakt de constructie efficiënter en verbetert de kwaliteit van bouwprojecten, omdat het grootste deel van het werk binnenshuis wordt gedaan in een gecontroleerde omgeving. Vooral het gebruik van Kerto® LVL maakt de constructie sneller, lichter en groener. De prototypemodules van Kokoon werden off-site geprefabriceerd in de werkplaats van de Aalto University in Otaniemi, Espoo. De modules werden vervolgens naar de bouwplaats getransporteerd, waar ze werden gestapeld, onderling gekoppeld en afgewerkt.

"Prefabricage biedt ons de mogelijkheid om de bouwtijd op de bouwplaats te minimaliseren en de uiteindelijke kwaliteit van het product dat we onze gebruikers bieden te verbeteren", zegt Philip Tidwell, een docent in het Wood-programma aan de Aalto University.

Kerto® LVL in beweging

De modules bleken relatief eenvoudig te demonteren en te vervoeren en werden vier keer verhuisd naar verschillende locaties in de omgeving van Helsinki. Kokoon-modules zijn te zien in het Museum of Finnish Architecture en op het terrein van het muziekfestival Flow. Hoewel ze meerdere keren opgetild en getransporteerd werden, zorgen de Kerto® LVL Q-panel - platen ervoor dat de stijfheid van de modules bewaard blijft.

Open Source Wood

Open Source Wood van Metsä Wood is een samenwerkingsplatform voor architecten en ingenieurs om hun innovaties op het gebied van modulaire houtconstructie te delen. De beste innovaties die gebruik maken van Kerto® LVL, zoals Kokoon, worden bekroond door het expert panel van Open Source Wood. Het doel van het initiatief is om kennisuitwisseling en samenwerking rond modulaire houtconstructies mogelijk te maken. Ga naar Opensourcewood.com om door de geüploade ontwerpen te bladeren en uw eigen ideeën te delen.

Lees meer over het modulaire systeem van Kokoon.

Beeldmateriaal: https://databank.metsagroup.com/l/QJ9p6GFSQr7m

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, tel: +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

Bas Meeuwissen, Sales Manager, Metsä Wood, tel: +31 555 3866 10, bas.meeuwissen@metsagroup.com

www.metsawood.nl

Metsä Wood biedt uitstekende en milieuvriendelijke houtproducten voor de bouwsector, industrie en distributiepartners. Wij fabriceren producten van Scandinavisch hout, een duurzame grondstof van topkwaliteit. Onze verkoop in 2017 bedroeg € 0,5 miljard en we hebben zo'n 1.400 mensen in dienst. Metsä Wood maakt deel uit van de Metsä Group.

Abonneren