• Atlas Copco/

Atlas Copco lanserer et meget stillegående LED-lystårn, som er designet for å bli sett, men ikke høres

Zaragoza, Spania, 1. mars 2018: Atlas Copco lanserer nå et nytt og meget stillegående dieseldrevet LED-lystårn til bruk i urbane områder og boligområder. Med støynivåer i drift helt nede på 55 dBA, er den fornyede versjonen av HiLight B5+ lystårnet perfekt til beslysning på events, midlertidige offentlige arrangementer eller forbedret synlighet på byggeplasser nær boligområder.

«Dette er det mest stillegående dieseldrevne lystårnet på markedet i dag og representerer en reell game-changer når det gjelder støyutlipp», sier Félix Gómez, som er talsperson for Atlas Copco Power and Flowe-divisjon. Han fortsetter: «Støyforurensning på offentlige steder er et økende problem, så HiLight B5+ er den perfekte løsning for entreprenører og kommunale myndigheter som ønsker å ta hensyn når de gjennomfører arbeid i boligområder. Den er også en god løsning i forbindelse med utendørsarrangementer hvor arrangørene må sikre at lysutstyret som brukes, ikke forstyrrer selve arrangementet eller opplevelsen av det.

HiLight B5+ lystårnet gir optimale lysforhold til opptredener, og kan dekke hele 5000 kvadratmeter med en gjennomsnittlig lysstyrke på 20 lux.

Under utvikling av HiLight B5+ ble enkelt vedlikehold og effektiv transport prioritert. På forsiden, krever lystårnet bare enkel service etter 600 timers drift, men denne prosedyren er gjort lettere, takket være brede tilgangsdører og en logisk utforming av viktige interne deler.  Flytting mellom jobber er også enklere, fordi lystårnets kompakte format gjør at opptil 22 HiLight B5+ enheter kan transporteres på én 13 meters lastebil.

HiLight B5+ vil kunne utstyres med en ny innovasjon for lystårn som kalles for SmartMast™. Atlas Copcos proprietær teknologi kommer med intelligente innebygde sensorer som oppdager ugunstige miljøforhold, f.eks. kraftig vind, og vil automatisk senke den vertikale masten hvis sikkerheten eller stabiliteten er i fare. Den hjelper også med å varsle sluttbruker om potensielle hindringer eller påvirkninger. Videre hjelper den med stabiliteten når lystårnet installeres, ved å varsle om ujevnheter i underlaget.

Som svar på et populært ønske fra belysningsspesialister, bruker SmartMast dimmbare LED flomlys, som gjør at man kan justere lux og lysforholdene på arbeidsplassen. Dette og fordelene som ble skissert ovenfor, sikrer at utstyret, og enda viktigere, sluttbruker og mennesker som arbeider i nærheten av lyståernet, er beskyttet.

– slutt –

Jörgen Berglund, Produktchef - generatorer och belysningsmaster
Atlas Copco Power Technique Nordic
+46 (0)8 743 97 84, jorgen.berglund@se.atlascopco.com

Informasjon for media, ta kontakt med:
Linda Ekwall, Marknadskommunikationschef
Atlas Copco Power Technique Nordic
Tel. + 46 (0)8 743 8316, e-post linda.ekwall@se.atlascopco.com

Atlas Copco er en ledende global leverandør av bærekraftige produktivitetsløsninger. Konsernet betjener kunder med innovative kompressorer, vakuumløsninger og luftbehandlingssystemer, bygg- og gruveutstyr, elektrisk verktøy og monteringssystemer. Atlas Copco utvikler produkter og tjenester som fokuserer på produktivitet, energieffektivitet, sikkerhet og ergonomi.  Selskapet ble opprettet i 1873 og har sitt hovedkontor i Stockholm, med global rekkevidde som omfatter mer enn 180 land. I 2016 hadde Atlas Copco inntekter på BSEK 101 (BEUR 11) og ca. 45 000 ansatte. Les mer på www.atlascopcogroup.com

Atlas Copco’s Power Technique Business Area tilbyr produkter som mobile kompressorer, pumper, lystårn og generatorer samt en rekke komplementære produkter. Selskapet tilbyr ogsp spesialutleie og tjenester gjennom et dedikert globalt nettverk. Power Technique drives av en fremtidsrettet tilnærming til innovasjon og leverer bærekraftige produktløsninger på tvers av flere bransjer, inkludert bygg, produksjon, olje og gas samt prøveboring. Power Technique holder til i hovedkvarteret i Antwerpen i Belgia. De viktigste produksutviklingssentrene og produksjonsanleggene befinner seg i Europa, Asia, Sør-Amerika og Nord-Amerika.

Portabe Air er en avdeling i Atlas Copcos forretningsområde Power Technique. Divisjonen utvikler, produserer og markedsfører et omfattende utvalg av mobile og energieffektive kompressorer, håndholdte lett-demoleringsverktøy og industrifokuserte løsninger, som høytrykksforsterkere og luftutstyr av høy kvalitet. Produktene brukes i mange forskjellige bransjer, inkludert bygg, gruvedrift, olje og gass samt utleie. Avdelingens hovedkvarter er i Antwerpen i Belgia. De viktigste produksutviklingssentrene og produksjonsanleggene befinner seg i Europa, Asia, Sør-Amerika og Nord-Amerika.

Power and Flow er en avdeling i Atlas Copcos forretningsområde Power Technique. Divisjonen designer, produserer og markedsfører en omfattende serie med mobile og energieffektive generatorer, lystårn og pumper. Sammen med forskjellige tilbehør og tilkoblingsløsninger. Produktene brukes i mange forskjellige bransjer, inkludert bygg, industri, gruvedrift, avvanning og utleie. Divisjonens hovedkvarter er i Zaragoza, Spania. De viktigste produksutviklingssentrene og produksjonsanleggene befinner seg i Europa, Asia, Sør-Amerika og Nord-Amerika.

Sitater

Félix Gómez