Atlas Copco lanserer XAT / VS 238-288 kompressorer som er 27 % mindre og 10 % mer energieffektive

Atlas Copco har lansert nye versjoner av sine transportable kompressorer – XAVS 238 og XATS 288 – med 27 prosent lavere fotavtrykk. Denne unike størrelsen på 238-288 cfm enkelakslede kompressorer, som også er 20 prosent lettere og gir brukerne optimal fleksibilitet for både transport og bruk på stedet. Begge har det nyeste Atlas Copco-skrueelementet, kombinert med en ny motor som gir 10 prosent reduksjon av energiforbruket.

Videre har de nye modellene det banebrytende PACE (Pressure Adjusted through Cognitive Electronics) kompressorstyringssystemet, som utvider trykkområdet for en kompressor fra 7 til 14 bar. Dette øker utnyttelsesgraden for utleiefirma.

"Uansett om XATS 288 og XAVS 238 brukes til sandblåsing eller sprøytebetong, så gir mindre fotavtrykk og lavere vekt mange fordeler for kundene våre," sier Hendrik Timmermans, Vice-President Marketing for Atlas Copcos Portable Air. "Total eierkostnad reduseres ytterligere ved 10 prosent mer effektivt energiforbruk, enklere service og innføring av PACE-styringssystemet."

Mer brukervennlig

Kompressor-oljeserviceintervallet blir utvidet til 1000 timer eller hvert annet år.  I tillegg gjør den enkle utformingen at operatørene kan skifte oljeseparatoren innen en time fordi det er lett å komme til alle servicedeler.  Samlet vil redusert serviceintervensjon og lengre levetid på forbruksvarer reduserer de totale driftskostnadene.

Bedre utnyttelse

Atlas Copco utvider kompressorstyringssystemet PACE (Pressure Adjusted through Cognitive Electronics) til XAT / VS 238-288-kompressorområdet.  Gjennom PACE dekker en enkelt kompressor kapasiteter på opptil 16,6 m3/ min og trykkområder, fra 7 til 14 bar.  Dette har en betydelig innvirkning på utnyttelse og flåteinvesteringer, mens den utvidede kapasiteten øker effektiviteten.

PACE-systemet ligger i Atlas Copcos X2003-kontroller, som har et intuitivt LCD-skjermbasert brukergrensesnitt. Operatørene kan enkelt og greit endre trykkinnstillingen med 0,1 bar av gangen med bare tre enkle trinn. Systemet holder styr på kompressorutnyttelsen og ber om planlagte serviceintervensjoner. X2003 opprettholder kompressorens motstandskraft mot omgivelsene med sin IP65-klassifiserte støv- og vannbeskyttelse.

Designet for å arbeide under de tøffeste arbeidsforholdene

Omfattende laboratorie- og felttester viser at XAT / VS 238-288 er best i klassen, selv under de tøffeste arbeidsforholdene. Et trelags beskyttende belegg på hele karosseriet i korrosivkategori C3 hindrer korrosjon og øker levetiden og videresalgsverdien ytterligere.

XAT / VS 238-288 øker avkastningen på investeringene, enten det  skyldes kompakt størrelse, effektivitet, allsidighet eller enkel service.

Jon-Andreas Ellefsen, Salgssjef Norge, Atlas Copco Power Technique Nordic
Telefon: +47 911 431 24, Email: jon-andreas.ellefsen@no.atlascopco.com

Linda Ekwall, Marknadskommunikationschef, Atlas Copco Power Technique Nordic
Tel. 08 743 8316, e-post linda.ekwall@se.atlascopco.com

Atlas Copco er en ledende global leverandør av bærekraftige produktivitetsløsninger. Konsernet betjener kunder med innovative kompressorer, vakuumløsninger og luftbehandlingssystemer, bygg- og gruveutstyr, elektrisk verktøy og monteringssystemer. Atlas Copco utvikler produkter og tjenester som fokuserer på produktivitet, energieffektivitet, sikkerhet og ergonomi.  Selskapet ble opprettet i 1873 og har sitt hovedkontor i Stockholm, med global rekkevidde som omfatter mer enn 180 land. I 2017 hadde Atlas Copco inntekter på BSEK 116 (BEUR 12) og ca. 47 000 ansatte. Lær mer på www.atlascopcogroup.com.

Kraftteknikk
Gode ideer fremskynder innovasjon. Atlas Copco Power Technique gjør industrielle ideer om til ledende teknologi innenfor luft-, kraft- og pumpeløsninger. Våre entusiastiske medarbeidere, kompetanse og service gir bærekraftig verdi til bedrifter overalt.

Power and Flow er en avdeling i Atlas Copcos forretningsområde Power Technique. Divisjonen designer, produserer og markedsfører en omfattende serie med mobile og energieffektive generatorer, lystårn og pumper. Sammen med forskjellige tilbehør og tilkoblingsløsninger. Produktene brukes i mange forskjellige bransjer, inkludert bygg, industri, gruvedrift, avvanning og utleie. Divisjonens hovedkvarter er i Zaragoza, Spania. De viktigste produksutviklingssentrene og produksjonsanleggene befinner seg i Europa, Asia, Sør-Amerika og Nord-Amerika.

Tags:

Sitater

Uansett om XATS 288 og XAVS 238 brukes til sandblåsing eller sprøytebetong, så gir mindre fotavtrykk og lavere vekt mange fordeler for kundene våre. Total eierkostnad reduseres ytterligere ved 10 prosent mer effektivt energiforbruk, enklere service og innføring av PACE-styringssystemet.
Hendrik Timmermans, Vice-President Marketing for Atlas Copcos Portable Air