CP7748TL, en kompakt og kraftig muttertrekker fra Chicago Pneumatic

– Begrenset tiltrekkingsmoment hindrer overstramming av hjulbolter

Chicago Pneumatic utvider sortimentet med trykkluftsdrevne muttertrekkere. Den nye CP7748TL er en kompakt halvtoms muttertrekker med doble hammerverk. For å unngå overstramming av hjulbolter er momentet for tiltrekking begrenset til 90 Nm, samtidig som løsnemomentet er på hele 1300 Nm. Det kompakte formatet og de lave vibrasjonene gir svært god arbeidskomfort for brukeren.

–  Den nye muttertrekkeren er en videreutvikling av en tidligere storselger, sier Peter B. Nilsson, nordisk salgssjef hos Chicago Pneumatic. CP7748TL er 14,3 prosent kortere enn den tidligere versjonen og har nå en lengde på 175 mm og en vekt på bare 2 kg. Formatet gir god tilkomst, og de lave vibrasjonene på bare 6,49 m/ bidrar til den ergonomiske ytelsen.

Det begrensede tiltrekkingsmomentet beskytter ikke bare boltene mot overstramming. Også felger og bremseskiver kan skades ved for høye momenter. I stedet skal det brukes en momentnøkkel til å oppnå det endelige momentet som produsenten anbefaler.

Av andre fordeler som den nye halvtoms muttertrekkeren gir, kan vi nevne et 360-graders svingbart luftinnløp og en enkel omstilling mellom tiltrekkings- og løsnemomentet. Retningen endres enkelt med ringen som går rundt hele muttertrekkeren og som enkelt justeres med et tommelgrep eller hånden. Det bøyde gummihåndtaket gir et utmerket grep, også med oljete fingre.

Et kraftig motorhus i kompositt og en hard kromaluminiumssylinder som omgir motoren og den doble slagmekanismen, bidrar til å gi CP7748TL optimal ytelse i de mest krevende arbeidsmiljøer. Den nye muttertrekkeren er ideell for dekkskifte på lette kjøretøy som biler, varebiler og lastebiler.

Se også filmen på YouTube: Nya CP7748TL

Fakta om CP7755-serien

Lufttilkobling:                           ¼-toms
Drivtapp:                                  ½-toms
Mekanisme:                             doble hammerverk
Maks. moment, tiltrekking:           90 Nm
Maks. moment, løsing:             1 300 Nm

Vibrasjonsverdi:                        6,49 m/
Vekt:                                          2,0 kg

Den nye muttertrekkeren er en videreutvikling av en tidligere storselger. CP7748TL er 14,3 prosent kortere enn den tidligere versjonen og har nå en lengde på 175 mm og en vekt på bare 2 kg. Formatet gir god tilkomst, og de lave vibrasjonene på bare 6,49 m/s² bidrar til den ergonomiske ytelsen.
Peter B. Nilsson, nordisk salgssjef hos Chicago Pneumatic