Grundig og ergonomisk muttertrekker for tunge kjøretøy

- Chicago Pneumatics’ nye BlueTork CP7600-serie reduserer risiko for hvite fingre

Den nye trykkluftdrevne muttertrekkeren fra Chicago Pneumatic trekker til hjulmuttere på tunge kjøretøy til et nøyaktig angitt moment uten å bruke slagkraft. Fordelen med kontinuerlig drivkraft i stedet for slagkraft er både lavere lydnivå, 79 dBA, og lavere vibrasjoner, lavere enn 2,5 m/s². BlueTork CP7600-serien kan derfor tilby brukeren høy komfort og god ergonomi. Chicago Pneumatics’ nye muttertrekker finnes i fire forskjellige modeller, tilpasset markedets krav til sikre hjulskift.

En viktig fordel med BlueTork CP7600-serien er at risikoen for hånd- og armvibrasjoner minimeres takket være de lave vibrasjonene. Også risikoer for varige men som hvite fingre og andre typer nerve- og muskelskader kan unngås.

-    I tillegg til den fine ergonomien gir vår nye BlueTorks høye nøyaktighet sikre hjulskift og minimerer risikoen for alvorlige ulykker og driftsstopp, sier Peter B. Nilsson, nordisk salgssjef hos Chicago Pneumatic. Den kontinuerlige drivkraften og dobbelte motorer ligger bak så vel den gode ergonomien som den høye sikkerheten.

Dobbelte motorer, en del av presisjonen
BlueTork CP7600-serien er utstyrt med to motorer. Den første motoren brukes til å fiksere mutteren og roterer med 100 o/min. Motornummer tar deretter over og drar de siste rundene med en hastighet på bare 8 o/min. Når det forhåndsinnstilte momentet er oppnådd, stenger en ventil av luften. Løsningen gir presise tiltrekninger og dermed også sikre hjulskift.

Fire modeller
BlueTork CP7600 har en forhåndsinnstilt dreiemomentinnstilling og driver bare fremover. CP7600R kan også brukes til å løsne boltene. Modellen CP7600-4P har fire forskjellige innstillinger for et tiltrekningsmoment, og CP7600R-4P, også med fire momentinnstillinger, kan også løsne bolter.

Til de fire modellene finnes det tre forskjellige girkasser og mothold for optimal tilpasning til verkstedets behov. Hvis kjøretøyflåten som skal vedlikeholdes, har samme momentverdier for tiltrekning av hjulmuttere, er fordelen med BlueTork CP7600-serien at tiltrekningsmomentet alltid blir riktig.

Se også filmen på YouTube: BlueTork CP7600-serien

Drivtapp                                  1-tommers
Motorer                                   Dobbelte
Maks. moment, tiltrekning:       900 Nm
Maks. moment, uttrekking:       900 Nm
Vibrasjonsverdi:                       2,5 m/s²
Lydnivå                                    79 dB (A)
Vekt:                                        6–9,1 kilo avhengig av modell og tilbehør

I tillegg til den fine ergonomien gir vår nye BlueTorks høye nøyaktighet sikre hjulskift og minimerer risikoen for alvorlige ulykker og driftsstopp. Den kontinuerlige drivkraften og dobbelte motorer ligger bak så vel den gode ergonomien som den høye sikkerheten.
Peter B. Nilsson, nordisk salgssjef hos Chicago Pneumatic